Ik zag bij Miss Pixie een update van de “How I Work” en ik ben ook eens benieuwd hoe mijn manier van werken veranderd is tegenover 3,5 jaar terug toen ik deze “How I Work” schreef. Ik heb nu een profielfoto met krullen en ik ben volop aan het werken aan een carriereswitch … maar veranderde de rest ook?

 

 

Huidige job: Nog even projectingenieur bij een pharmaceutisch bedrijf maar volop bezig met een carriereswitch
Huidige mobiele toestellen: Samsung galaxy S7
Huidige computer: Een laptop Acer – Aspire V

 

Zonder welke apps/tools/software kun jij niet werken en waarom?

Ik ben nogal een hevige Google gebruiker.

Mijn contactpersonen beheer ik in Google contacts. Ik hou mijn contactpersonen consequent up-to-date.
Krijg ik een businesskaartje, dan zet ik het meteen bij mijn contactpersonen om het kaartje daarna weg te smijten.
Trakteert iemand voor zijn verjaardag, dan noteer ik direct die datum in zijn gegevens, zodat ik het volgend jaar weet.
Ik schrijf ook consequent de namen van kinderen en partner bij de contactgegevens en eventueel ook wat extra info (hoe ziet deze persoon eruit -> ik ben niet goed in gezichten, wat zijn de hobby’s en kenmerken, interesses van deze persoon)
En natuurlijk wordt dit allemaal gesynchroniseerd, zodat ik bij een gestolen gsm niet al mijn contactpersonen kwijt ben.

Google drive dient voor alle lijstjes en files (al dan niet gedeeld met mijn omgeving). Weekmenu, budgetfile, kleerkastinventaris,  meterstanden, projectlijsten, bucketlist,  … en nog veel meer. Het werkt … want de lijsten die ik hier opsom bestaan al meerdere jaren en worden nog steeds goed gebruikt. Wij hebben geen Microsoft Office op onze computer staan, dus google drive vervangt word en excell.

Mijn email verwerk ik gewoon met Gmail, werken met filters zodat de emails direct gelabeld worden, dat doe ik niet meer. Ik gebruik met unroll.me om de nieuwsbrieven te bundelen en me gemakkelijk te kunnen uitschrijven, maar voorts komt alles in 1 mailbox binnen en zet ik een sterreke voor mails waar ik nog iets mee moet doen.

Ons gezinsleven draait op de google agenda. De agenda wordt consequent bijgehouden. Ik kan hierin ook mijn man zijn agenda hierin zien (hij heeft een ander kleurtje), de kinderen hun activiteiten (ook een ander kleurtje), varieteiten (bv. mosselrestaurant van de voetbal, maar we weten nog niet of we hier wel naartoe gaan), …
De (al dan niet verwijtende) vraag “Staat dat in de agenda !?” wordt hier nog steeds regelmatig gesteld.

Kleine todolijsten, boodschappenlijsten, reminders, beheerde ik vroeger in Out Of Milk, maar nu in Google Keep.

Ik fiets dagelijks naar het werk en dat fietsen vind ik heerlijk, de beste ideeën heb ik op mijn fiets. Als ik zo’n goed idee heb dat ik niet wil vergeten dat spreek ik dat vlug in via de spraakrecorder op mijn telefoon, een pak gemakkelijker en sneller dan het toch nog snel ergens in te typen.

De backup voor foto’s en filmkes staat volledig op dropbox, daarvan hebben we een betalend account voor €100/jaar. Ik ga niet zeggen dat ik hier voor 100% tevreden van ben, maar ik vind het wel belangrijk dat onze foto’s ergens veilig staan.

Google maps is mijn vrijheid, waar ik vroeger altijd verkeerd reed, durf ik nu overal komen, en voor openbaar vervoer werkt google maps ook super goed … zelfs in het buitenland.

Recycle geeft me een seintje als ik vuilbakken, PMD, papier en karton moet buitenzetten.

StoCard is ook een geweldige app om klantenkaarten in te scannen. Zo kan je gewoon je GSM laten scannen en hoef je je klantenkaarten niet in je portemonnee bij te houden. Sinds ik deze app heb is mijn portemonnee leger en mijn klantenkaart voller, aan fysieke klantenkaarten doe ik niet meer mee !!!

Sinds we minimaliseren kopen we een pak minder, maar nog zeer dikwijls online, zoals op Amazon of zalando. Dit is niet enkel een besparing in tijd, maar ook in geld, want dikwijls is dit ook goedkoper dan in de winkel en retourneren gaat ook zonder probleem.

Mijn boodschappen doe ik elke week via Collect&Go, ik probeer er een erezaak van te maken om tussendoor niet meer naar de plaatselijke winkel te moeten gaan, maar dit durft regelmatig te falen.

Symbaloo is  mijn startpagina van mijn internetbrouwser. Dit is een pagina vol met vakjes die je kan koppelen aan weblinks met bijhorend icoon.

 

Hoe ziet je bureau eruit?


Op het werk is dit een landscape buro zonder tussenschotten in een landscape met een 30-tal personen. Een drukke, rumoerige plaats waar ik eigenlijk niet graag werk door de vele afleiding. Vroeger trok ik me nog eens terug in een leeg kantoor, maar vermits ons bedrijf in volle groei is geraken alle beschikbare plaatsen op en moet ik het met mijn eigen plekje doen.

Thuis werk ik overal waar mijn laptop staat, boven in de atelier waar het altijd lekker warm is, aan de eettafel, in de keuken of gewoon in de zetel.

In onze buro zit ook ons klassement. Een 30-tal klasseurs, gelabeld met dymo in alfabetische volgorde. Dit gaat dan over auto, verzekeringen, huis, bank, garantiebewijzen, gezondheid, belastingen, …. In google docs heb ik een lijst met de inhoud van deze mappen (zo weet ik dat de leningspapieren in de map van het huis zitten en niet in deze van de bank, …..)
Op de buro staat ook een papierorganiseerbak (of hoe dat ook heet), waarin we de facturen leggen, CM-briefjes verzamelen, … Ik merk wel dat door de digitalisering het belang van ons klassement afneemt, wat ons dan weer kastruimte bespaart.

 

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut/lifehack?

Ik geloof enorm in ‘minimaliseren’ op alle vlakken. Als je bijvoorbeeld tweewekelijks je bedden ververst in plaats van wekelijks, dan heb je al veel tijd gespaard.

 

Wat is je favoriete to do list manager?

Mijn todolist staat in Toodledo, hierop staan al mijn todo’s en ook héél mijn huishouden draait hierop. Wat deze todolist beter maakt dan de anderen vind ik dat je een herhalende taak kan inplaatsen, met een periode die geldt vanaf de afvinkdag. Ik steek bijvoorbeeld elke 3 weken mijn dampkap in het afwasmachien, maar stel dat ik het pas na 5 weken doe, dan wacht hij opnieuw 3 weken om weer een herinnering te geven. Klink simpel, maar ik heb lang gezocht achter een todolist die dat kon.

Verder heb ik ook een notitieboekje (geen bulletjournal) dat ik altijd op zak heb. Hierin schrijf ik alles wat in me opkomt, inspiratie voor een blogpost, notities op een infosessie, de todo’s voor de dag ….
Acties zijn gekenmerkt door een bolletje met pijl erachter (die ik dan weer afvink eens ik deze gedaan heb, of als ik ze heb geklasseerd waar ze thuis horen). Regelmatig ga ik door dit boekje en duid ik aan wat ik behandeld heb (blogpost geschreven, in gepaste lijst opgenomen, …..) en dus niet meer van toegevoegde waarde is.
Ik schrijf trouwens in pen in mijn boekske, ik vond zo een pen met de punt van een rollerpen en met inktbuisjes … jammer genoeg nogal een kinderlijk model, maar het schrijft heerlijk.

 

Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?

Dit zal mijn garmin forerunner 325 zijn dat ik kocht ter vervanging van mijn stokoude 305model. Dit draag ik constant en gebruik ik in mijn looptraingen, om mijn fietstochten te tracken, en als stappenteller. Dit synchroniseert dan met Garmin connect, Endomondo en Strava. Je kan het horloge ook gebruiken als smartwatch zodat je notificaties krijgt van Whatsapp en email, maar ik heb daar precies geen behoefte aan, ik heb alle notificaties op mijn telefoon afgezet, dus hier moeten ze zeker niet op komen.

 

In welke alledaagse bezigheid ben jij beter dan de rest? Wat is je geheim?

De mensen vragen veel aan mij “Wanneer doe je dat allemaal?” Tja … ik heb geen zittend gat … dat zit in mijn karakter, ik kijk weinig televisie en ik ben georganiseerd. Maar nu werk ik volop aan wat ‘minder’ willen en wat ‘meer’ te genieten.

 

Waar luister je naar terwijl je werkt?

Op het werk zijn dit jammer genoeg de (telefoon)gesprekken van de collega’s, maar thuis staat bijna constant de radio aan.

Tijdens het opvouwen van de was en het strijken heb ik de gewoonte op youtube-filmpkes te kijken en dat zijn dan vooral TED talks.

 

Wat ben je op dit moment aan het lezen?

Ik heb gisteren “Wie het mooist valt” van Sara Novic uitgelezen, een roman over de oorlog in Joegoslavië. Ik ben nogal een intensieve lezer en ik heb net een periode van veel lezen achter de rug, dus ik denk dat het nu beter is voor mijn innerlijke rust als ik nu even niets lees.
Ik worstel me al jaren door “The Seven Habits of Highly Effective People” van Stephen R. Covey. Enkele dagen geleden stuurde Kaat me een Nederlandstalig exemplaar door, dus ik denk dat dit het volgende boek zal zijn waar ik in begin.

 

Ben je eerder een introvert of een extrovert?

Ik weet nog niet zo lang dat ik een introvert ben, ik dacht feitelijk dat introvert een synoniem was van verlegen, maar blijkbaar staat dat daar dus los van. Je hebt niet verlegen en verlegen introverten en je hebt ook niet verlegen en verlegen extroverten, die laatsten zijn het slechtste af.

Introvert zijn wil dus zeggen dat je energie haalt uit het alleen zijn, dat je misschien wel graag in groep bent, maar daarna ook weer wat moet bijladen … alleen.

 

Hoe ziet je slaaproutine eruit?

Tegenwoordig probeer ik tegen 23u in mijn bed te liggen en sta ik om 7u op, en dat vind ik, slaapgewijs, ideaal.

 

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Ten eerste … ga voor minder !!!

Ten tweede … als je orde wil, zorg dan dat alles een vaste (en éénduidige) plaats heeft. Dit geldt niet alleen voor fysieke spullen, maar ook voor data en acties die je nog moet doen.

 

Wat is er veranderd aan de manier van werken tegenover enkele jaren terug?

Er is veel hetzelfde gebleven, wat een goed ding is … want dat wil zeggen dat mijn manier van werken ook effectief werkt. Mijn tablet, evernote, tasker en nog enkele dingen zijn verdwenen uit mijn leven en er is feitelijk niet veel nieuws voor in de plaats gekomen, wat niet onlogisch is, want ik ben beginnen minimaliseren en al het overbodige vliegt eruit.
Ik denk dat ik mezelf tegenwoordig wat beter ken, ik weet dat ik introvert ben en de loopbaanbegeleiding helpt ook wel om af te stemmen welke omgeving werkt voor mijn persoon.

 

En hoe zit dat bij jullie?

Ik vind dit een héél tof thema en ik ben feitelijk zeer benieuwd naar jullie manier van werken en tips&tricks !!!

 

Ja, ik doe ook mee met 40 dagen bloggen, dit is blog 7/40.
Meer info hier en alle deelnemers vind je hier