Annelyse, ingenieur, deelt hoe ze werkt

2018-11-21T16:17:48+00:00 oktober 29th, 2014|Categories: Uncategorized|Tags: , , |26 Comments

"

Huidige job: Projectingenieur bij een pharmaceutisch bedrijf
Huidige mobiele toestellen: Samsung galaxy S4, Nexus 7
Huidige computer: Een desktop die al zeker 8 jaar oud is, maar nog steeds goed zijn ding doet

 

Zonder welke apps/tools/software kun jij niet werken en waarom?

Evernote is mijn digitale koelkast. Nuttige briefjes, geboortekaartjes, recepten die ik nog wil maken hingen vroeger allemaal aan mijn frigo (tot het onoverzichtelijk werd) nu zit dit in evernote. Samen met nog veel meer (kopies van identiteitskaarten van iedereen in het gezin, …..)

Mijn contactpersonen beheer ik in Google contacts. Ik hou mijn contactpersonen consequent up-to-date.
Krijg ik een businesskaartje, dan zet ik het meteen bij mijn contactpersonen om het kaartje daarna weg te smijten.
Geboortekaartjes smijt ik pas weg nadat ik ze in evernote heb gezet en de contactgegevens overgenomen.
Trakteert iemand voor zijn verjaardag, dan noteer ik direct die datum in zijn gegevens, zodat ik het volgend jaar weet.
Ik schrijf ook consequent de namen van kinderen en partner in de contact file en eventueel ook wat extra info (hoe ziet deze persoon eruit -> ik ben niet goed in gezichten, wat zijn de hobby’s en kenmerken, interesses van deze persoon)
En natuurlijk wordt dit allemaal gesynchroniseerd, zodat ik bij een gestolen gsm niet al mijn contactpersonen kwijt ben.

Google drive dient voor alle lijstjes en files (al dan niet gedeeld met mijn omgeving). Vakantieplanning van het werk, weekmenu, voorbereiding fietsvakanties, … en nog veel meer (maar dat verdient feitelijk een aparte blogpost) staat allemaal hierin.

Mijn email verwerk ik met Gmail. Ik werk veel met filters waardoor sommige mails direct in een aparte map komen. Ook is het handig om te weten dat je niet enkel het naam.achternaam@gmail.com adres hebt, maar ook het naamachternaam@gmail.com, n.aamachternaam@gmail.com, naamachternaam+werk@gmail.com bezit. Dit is een zeer handig weetje als je werkt met filters. Ik heb nog geen uitnodiging voor ‘Inbox’, de nieuwe gmail-app.
Als iemand me wil uitnodigen … dat zou zeer sympathiek zijn.
Tip, zoek eens je mailbox af naar ‘unsubscribe’ en maak eens tijd om je af te melden op de nieuwsbrieven die je niet wil.

Ons gezinsleven draait op de google agenda. Momenteel gebruik ik de app Sunrise om deze op mijn gsm te raadplegen. De agenda wordt consequent bijgehouden. Ik kan hierin ook mijn man zijn gsm hierin zien (hij heeft een ander kleurtje), de kinderen hun activiteiten (ook een ander kleurtje), varieteiten (bv. mosselrestaurant van de voetbal, maar we weten nog niet of we hier wel naartoe gaan), …
De (al dan niet verwijtende) vraag “Staat dat in de agenda !?” wordt hier regelmatig gesteld.

Voor bestanden die in hun eigen formaat moeten bewaard worden, gebruik ik dropbox. Hierop heb ik een tijdelijke map (foto’s delen met vrienden kan delen van een gemeenschappelijke uitstap, werkgerelateerde zaken waar ik thuis aan wil verderwerken), hierin staat ook onze ‘grote vakantiepuzzel‘ (die nog steeds zijn nut bewijst), ….

Tasker is één van mijn favoriete apps. Deze zorgt ervoor dat mijn gsm automatisch op stil staat als ik op het werk ben (en hij noteert ook in mijn agenda wanneer ik het werk binnenkom en wanneer ik dit weer verlaat, een automatische tikklok dus), Hij zet mijn gsm op stil en schakelt WIFI af als ik ga slapen, en zet dit weer aan als ik opsta (en noteert dit weer in mijn agenda -> don’t ask). En als ik thuis ben geeft hij een seintje als het 21u is (daluur) en ik mijn wasmachien mag opzetten.

Google maps is mijn vrijheid, waar ik vroeger altijd verkeerd reed, durf ik nu overal komen. Blijkbaar zou google maps ook goed werken voor openbaar vervoer, maar dat heb ik nog niet getest.

Out of milk is een verzameling van boodschappenlijsten, daar staat in wat ik nog eens in de ikea moet kopen, in het warenhuis, in de decathlon

Google alerts houdt me op de hoogte van nieuws betreffende onderwerpen waar ik graag op de hoogte van blijf, zo kan je je bijvoorbeeld abonneren op al het nieuws over het bedrijf waar je werkt, en dit laten verschijnen in je feedreader.

Recycle: geeft me een seintje als ik vuilbakken, PMD, papier en karton moet buitenzetten

Beep ’n go is ook een geweldige app om klantenkaarten in te scannen. Zo kan je gewoon je GSM laten scannen en hoef je je klantenkaarten niet in je portemonnee bij te houden. Sinds ik deze app heb is mijn portemonnee leger en mijn klantenkaart voller. Ik dacht initieel dat de winkeliers me vreemd zouden bekijken als ik zou vragen om op mijn GSM te scannen, maar overal waar ik kwam hadden ze dit al eerder gezien.
En als het scannen niet lukt, typen ze gewoon de code in.

Ik koop zeer veel online, dikwijls op Amazon.de . Dit is niet enkel een besparing in tijd, maar ook in geld, want dikwijls is dit ook goedkoper als in de winkel en retourneren gaat ook zonder probleem. Dat doet me eraan denken dat ik hier nog eens moet gaan Sint-shoppen.

Symbaloo is dan weer mijn startpagina van mijn internetbrouwser. Dit is een pagina vol met vakjes die je kan koppelen aan weblinks met bijhorend icoon.

 

Hoe ziet je bureau eruit?

2014-10-29 17.47.19
Op het werk is dit een landscape buro zonder tussenschotten in een landscape met een 30-tal personen. Een drukke, rumoerige plaats waar ik eigenlijk niet graag werk door de vele afleiding. Vroeger trok ik me nog eens terug in een leeg kantoor, maar vermits ons bedrijf in volle groei is geraken alle beschikbare plaatsen op en moet ik het met mijn eigen plekje doen.

Thuis hebben we een aparte buro waar de desktop staat. Hier werkt voornamelijk de man, vermits hij veel van thuis uit werkt.
Ik zou echter graag nog een laptop hebben zodat ik en mijn computer mobiel zijn.
In onze buro zit ook ons klassement. Een 40-tal klasseurs, gelabeld met dymo in alfabetische volgorde. Dit gaat dan over auto, verzekeringen, huis, bank, garantiebewijzen, gezondheid, belastingen, …. In google docs heb ik een lijst met de inhoud van deze mappen (zo weet ik dat de leningspapieren in de map van het huis zitten en niet in deze van de bank, …..)
Op de buro staat ook een papierorganiseerbak (of hoe dat ook heet), waarin we de facturen leggen, CM-briefjes verzamelen, …

 

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut/lifehack?

Mijn mailnotificaties op het werk zet in systematisch af, anders ben ik veel te snel afgeleid.
Van mail mag niemand verwachten dat deze direct wordt beantwoord.
Voor directe actie dient de telefoon, of een gesprek, …. veel dingen zijn trouwens al weer opgelost eens ik mijn mail lees, wat ook een bijkomend voordeel is.

 

Wat is je favoriete to do list manager?

2014-10-29 17.46.21
Vroeger was dat overtuigend Astrid taken, maar dit  bedrijf is overgenomen door Yahoo en Astrid werd opgedoekt. Ik word nog steeds een beetje droevig als ik daaraan terugdenk.

De ideale todo-list applicatie heb ik nog niet gevonden. Ik experimenteerde met wunderlist en momenteel ben ik alles aan het overzetten naar Nozbe. Met Nozbe kan ik best gelukkig worden, denk ik, maar het is toch Astrid  niet.
Maar Nozbe heeft in elk geval de opbouw om te werken volgens Getting Things Done.

Verder heb ik ook een notitieboekje dat ik altijd op zak heb. Hierin schrijf ik alles wat in me opkomt, inspiratie voor een blogpost, notities op een infosessie, ….
Acties zijn gekenmerkt door een bolletje met pijl erachter (die ik dan weer afvink eens ik deze gedaan heb, of als ik ze heb geklasseerd waar ze thuis horen). Regelmatig ga ik door dit boekje, met fluostift duid ik dan aan, wat ik behandeld  heb (blogpost geschreven, in gepaste lijst opgenomen, …..) en dus niet meer van toegevoegde waarde is.
Op een dag dat ik veel werk wil verzetten schrijf ik al mijn taken voor de dag op. Dit is op een zelfgemaakte bundel A6-kes dat ik achteraan in mijn notitieboek bewaar. Als de dag voorbij is, smijt ik dit papiertje weg.
Oh ja … en ik schrijf hierin met pen.

Op het werk heb ik ook een projectfile, met een oplijsting van al mijn projecten en de status. Om de 2 weken overloop ik deze, vul ik deze aan en bepaal ik nieuwe acties.

 

Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?

Dit zal mijn garmin forerunner 305 zijn. Het toestel is al enkele jaren oud, maar zo goed dat het nog steeds niet gedateerd is. Dit gebruik ik in mijn looptraingen om te lopen op hartslag, om (fiets)routes in te laden, om te geocachen, ….
Verder is blijft dit mijn telefoon (ik heb laders op het werk, in de auto, beneden en aan mijn bed) en mijn notitieboek.

 

In welke alledaagse bezigheid ben jij beter dan de rest? Wat is je geheim?

De mensen vragen veel aan mij “Wanneer doe je dat allemaal?”
Vroeger was mijn geheim dat ik niet naar televisie kijk. Tegenwoordig ben ik echter behoorlijk verslaafd aan Grey’s anatomy. Ik kan al niet wachten tot de heruitzendingen bijgebeend zijn en ik ipv dagelijks, slechts wekelijks moet kijken.
Maar ik denk dat ik gewoon goed kan combineren en dat een goede organisatie loont. En geen zittend gat hebben.

 

Waar luister je naar terwijl je werkt?

Op het werk zijn dit jammer genoeg de (telefoon)gesprekken van de collega’s. Ik droom van een ‘noise cancelling headphone van Bose”, maar dat is me net iets te prijzig. Misschien eens horen voor goedkopere alternatieven.
Thuis werk ik ook het efficiëntst in stilte. Strijken en huishoudelijke taken liefst met de radio of een playlist van spotify via de Sonos.

 

Wat ben je op dit moment aan het lezen?

Momenteel niets, ik ben nogal een intensieve lezer, dus soms is het beter voor mijn innerlijke rust als ik niets lees.
Maar in dit thema … ik ben een tijdje geleden begonnen in “The Seven Habits of Highly Effective People” van Stephen R. Covey. Ik plan deze kortelings nog wel eens uit te lezen.

 

Ben je eerder een introvert of een extrovert?

Moeilijke vraag, ik denk dat ik een combinatie van beide ben.

 

Hoe ziet je slaaproutine eruit?

In praktijk ga ik in de werkweek slapen tussen elf en twaalf en sta ik op om tien voor zes. Maar dit is feitelijk te weinig slaap. Ik zou beter (en dat doe ik ook ….. soms) tussen half elf en elf gaan slapen.
In het weekend slaap ik ongeveer tot half acht.

 

Vul in: ik zou graag _____________ deze vraagjes laten beantwoorden.

Mijn zusje (maar die mag in de commentaren aanvullen).
Lienweb, want zij is hier ook een straffe madam in (en ze heeft INBOX)
Verder lees ik graag de tips van de anderen mee.

 

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Als je orde wil, zorg dan dat alles een vaste (en éénduidige) plaats heeft.
Dit geldt niet alleen voor fysieke spullen, maar ook voor data en acties die je nog moet doen.

 

Is er iets dat je hieraan wilt toevoegen dat ook interessant kan zijn voor je lezers?

Er is nog zoveel dat ik zou willen toevoegen, maar voor vandaag is het genoeg geweest. Misschien deel ik nog wel eens alles waarvan ik een lijstje heb in een aparte blogpost.

 

Deze post in navolging van Lilith. Zij startte dit topic op met deze post (zeer leuk leesvoer voor lijstjesmensen)

 

26 Comments

  1. […]  Prinses op de kikkererwt deelt haar geheimen. El en Co ook. Net als Me, myself and we. En ktrn. En Annelyse. […]

  2. Tita 29 oktober, 2014 at 19:21 - Reply

    Ik mis die Astrid-app ook. Ik vond het vooral geweldig dat die je ook echt aanspoorde en zei dat je goed bezig was. Zo grappig! En ik wil ook Inbox maar heb ook nog geen uitnodiging gekregen.

  3. Karin 29 oktober, 2014 at 22:00 - Reply

    Dag Annelyse,

    Mijn favoriete app is Foodplanner. Begonnen om het weekmenu te plannen, daarna ook voor het winkellijstje. Out of milk is wel mooier maar dit winkellijstje is praktischer omdat je vanuit je menu al je ingrediënten die je nodig hebt automatisch kunt toevoegen.En ik deel deze app ook met mijn man zodat diegene die naar de winkel gaat een up-to date lijstje heeft.
    Astrid mis ik ook, ik zal Nozbe eens proberen dat ken ik nog niet.

  4. Hannes 30 oktober, 2014 at 02:14 - Reply

    Ik dacht dat daluren om 22U begonnen, niet om 21u?

    • Annelyse 30 oktober, 2014 at 05:56

      dat hangt af van je regio. Bij ons is het gelukkig 21u.

  5. Caro 30 oktober, 2014 at 10:08 - Reply

    Naast goed georganiseerd ben je blijkbaar ook heel gedisciplineerd. Ik krijg ook regelmatig de vraag “wanneer doe je dat allemaal?”. En het is inderdaad allemaal een kwestie van organisatie. Zelfs zonder al die apps lukt het mij om naast mijn gezin en werk nog met veel tijd en energie in verschillende hobby’s te steken.

  6. Heidi 30 oktober, 2014 at 14:22 - Reply

    Wow, I’m impressed! Meteen heel wat nieuwe tools om uit te proberen. Super :-)
    Ik ga echt wat meer werk moeten maken van het bijhouden en bijwerken van mijn contacten. Business cards geef ik ook meteen in maar de contacten zonder business card zou ik beter moeten opvolgen. Ik maakte meteen een notitieboek in Evernote aan die ik Out of Milk noemde. En dan een notitie per winkel met wat ik daar moet halen. Zo een keertje proberen vooraleer nog een app bij heb. Die Inbox wil ik ook! Lijkt me wreed handig!
    In mijn gsm zit iets vergelijkbaars met Tasker. Zat standaard bij de instellingen dus wellicht kan Tasker meer. Ik bekijk het van’t weekend eens! Bedankt voor de vele tips!

  7. Bastiaan 1 november, 2014 at 07:55 - Reply

    Evernote kan ook business cards scannen, maar ik denk wel dat je daarvoor zo’n premium subscription nodig hebt.
    Qua todo app gebruik ik Todoist. En misschien moet je IFTTT.com eens bekijken, aangezien die service nagenoeg al jouw apps met elkaar kan verbinden.

    Goeie lijst trouwens, ik heb weer een paar nieuwe ideeën.

    • Annelyse 2 november, 2014 at 18:23

      ik begin meer en meer zin te krijgen om premium te gaan bij evernote. Ifttt had ik al, maar ik gebruikte het eigenlijk maar voor enkele recepten. Ik ben er ondertussen nog eens ingedoken en ik heb nog een handig receptje geprogrammeerd dat taken vanuit mijn kalender op mijn todo-lijst zet ;-)

  8. Lien 1 november, 2014 at 09:11 - Reply

    Ha! Ik zal er eens werk van maken!

  9. Bastiaan 1 november, 2014 at 20:00 - Reply

    Nog vergeten: een handige app/site/service: getpocket.com

    • Annelyse 2 november, 2014 at 18:23

      dat is het volgende dat ik uitspit

  10. Leen* 2 november, 2014 at 23:16 - Reply

    Ok,
    Ik ben blijkbaar colpleet ongeorganiseerd!
    Maar wat ik wel weet: het is niet omdat het herafleveringen zijn, dat je niet meer kijkt (jep, ik heb een lichte verslaving, vrees ik..)

    • Annelyse 3 november, 2014 at 21:20

      zeg dat het niet waar is, en ik ben al zo verslavingsgevoelig

  11. Bastiaan 3 november, 2014 at 09:11 - Reply

    Nog een aantal tools die je mogelijk wel handig zou vinden:
    – LastPass (password manager; nooit meer hetzelfde wachtwoord voor twee sites)
    Ik gebruik dat om altijd automatisch in te loggen en nergens een dubbel wachtwoord te moeten gebruiken.
    – Trello
    Gebruik ik voor lijsten bij te houden, maar misschien moet ik dat maar consolideren in Evernote
    – tapiriik.com (Om je loopactiviteiten van Garmin Connect naar bvb Runkeeper / Nike+ / … te syncen)
    Omdat lopen misschien wel een individuele sport is, maar dat een beetje competitie en/of motivatie wel leuk is.

    • Annelyse 3 november, 2014 at 21:18

      ik ben benieuwd of die tapiriik ook endomondo synct, want ik heb een probleem dat ik mijn data daar niet meer uit krijg ;-)

    • Bastiaan 4 november, 2014 at 08:47

      Normaalgezien wel ja. Het staat toch in het lijstje, dus ik veronderstel van wel. Endomondo gebruik ik zelf niet.

    • Annelyse 3 november, 2014 at 21:19

      van zo’n paswoordmanager heb ik precies wat schrik, ik werk nog steeds met een lijstje ;-)

    • Bastiaan 4 november, 2014 at 08:49

      Ik denk dat een pw manager nog steeds veiliger is dan een lijstje dat in Evernote bvb staat. Zeker in combinatie met 2-factor authentication wordt dat al heel erg moeilijk om nog te kraken. Je moet dan wel een erg sterk Master Password gebruiken (random gegenereerd dus) en dat onthouden, maar dan is het wel heel veilig. En volledig encrypted opgeslagen ook.

      Nu goed; niets is 100% veilig en onkraakbaar.

    • Annelyse 8 november, 2014 at 21:28

      ik heb ook een beetje schrik om controle te verliezen over mijn accounts denk ik. Over die veiligheid heb je waarschijnlijk gelijk ;-)

  12. Waarmee ik werk | LienWeb 4 november, 2014 at 20:53 - Reply

    […] Op vraag van Annelyse! […]

  13. fieke 6 november, 2014 at 22:24 - Reply

    Wat een uitgebreide blogpost! Leuk geschreven, die ‘hoe ik werk’-blogposts geven mij enorm veel inspiratie, ik heb er zelf ook ééntje geschreven!

  14. Annelien 14 november, 2014 at 15:10 - Reply

    Hey, ToDoist werd al vermeld maar vind ik zelf ook reuzehandig om je to-do’s bij te houden. Het connecteerd met alles: je smartphone, maar ook op je desktop met outlook, gmail, etc.. je sleept er gewoon je taken en mails in. Het houdt ook je “karma” bij als je dat leuk vindt :)

    • Annelyse 18 november, 2014 at 20:43

      heb je dan de betalende versie, want ik zag dat labels al niet in de gewone gratis versie te gebruiken zijn

  15. Tess 1 december, 2014 at 12:02 - Reply

    Ik ga hier eens wat apps beginnen te downloaden, bedankt! :)

  16. misssexandthecity 18 januari, 2015 at 21:30 - Reply

    Tasker is precies iets wat ik moet uitproberen,……thanks!!!

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.