Om naar het werk te fietsen heb je eigenlijk niet veel nodig. Ik startte met een fiets die niet goed onderhouden was (op mijn eerste werkdag verloor ik onderweg mijn pedaal), en een plastieken zak met mijn spullen bond ik vast in het kinderstoeltje.
Ondertussen ben ik beter uitgerust en dat is toch wel een pak comfortabeler,geruster en veiliger fietsen.

bike2work - de uitrusting

Mijn uitrusting bestaat uit

  • Een goede regenjas
    Meestal regent het niet, maar als het regent dan ben je echt wel blij met die goede regenjas.
  • Regenbroek
    Een regenbroek heb ik nog maar 3 weken, maar ze is al goed van pas gekomen. Ik snap niet dat ik het vroeger zonder deed.
  • Fietsschoenen
    Mijn fietsschoenen zijn gewoon sneakers die ik niet meer in het dagelijkse leven draag. Ik draag fietsschoenen omdat ik niet wil dat mijn goede schoenen onderweg vuil en nat worden, mijn fietsschoenen zijn trouwens ook wat comfortabeler en als ze onderweg nat worden kan ik op ’t werk een droog paar aandoen.
  • Een waterdichte fietszak
    Ortlieb en Vaude zijn hierin de marktleiders en ik ben zeer content van mijn Ortlieb Backrollers Classic
  • Fietshelm
    Voor woon-werk verkeer draag ik mijn helm altijd, ik besefte al snel dat dat geen overbodige luxe is op de momenten dat iedereen gehaast is
  • Fluohesje
    Als het donker is draag ik dit ook altijd, goed gezien worden is immers misschien nog wel belangrijker dan zelf goed zien
  • Verlichting
    Verlichting vast op de fiets is nog steeds te verkiezen, meestal geeft deze verlichting meer licht dan de varianten op  batterijen, het kan niet gestolen worden en je hebt geen probleem met platte batterijen.
    Ik heb echter geen vaste verlichting meer, dus ik doe het met lichtjes die ik via USB kan opladen. Voor alle zekerheid neem ik altijd 2 paar mee, zo ben ik zeker dat ik onderweg niet zonder licht val. En overdag laad ik de lampjes aan mijn computer op.
  • Een goede bel
    Ik heb al gemerkt dat een fietsbel niet altijd sympathiek overkomt, daarom probeer ik altijd nen “bedankt” te roepen tijdens het passeren.
    Maar een bel is echt wel noodzakelijk bij inhaalmanoeuvres, of waar voetgangers en fietsers met elkaar in contact komen.
    Voetgangers hebben immers de neiging om niet echt op te letten en even graag op het fietspad dan op het voetpad te lopen.
    Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar een goede bel die nooit  hapert.
  • Goede handschoenen
  • Bivakmuts
    Als het echt koud is kan een bivakmuts echt zalig zijn. Je nek en oren helemaal beschermd en het past onder de helm.
    Wel enkel voor zeer koude dagen, zoniet kan je onderweg wel eens oververhitten.
  • Fietsherstelgerief
    Als je je banden elke 2 weken oppompt rijd je eigenlijk amper plat. Een lekke band komt dikwijls door met te platte banden rond te rijden.
    Maar het is toch wel handig als je een band kan vervangen en hiervoor het gerief mee hebt.
    Ik heb volgend gereedschap standaard bij mij

    • Multitool
      vooral voor de imbussleutels, maar heeft ook een tool voor kettingbreuk
    • Platte sleutel
      om mijn wiel eruit te halen (maat 13 en 15)
    • Engelse sleutel
      om mee mijn wiel eruit te halen en voor andere sleutelmaten
    • Plakgerief
      check of er voldoende lijm, plakkertjes en een schuurpapiertje in zit
    • Lepeltjes
      de plastieken beschadigen je band minder snel, maar de ijzeren zijn dan weer gemakkelijk om buitenbanden eraf te halen en erop te zetten. Mijn fietsbanden zijn perfect te wisselen met plastieken lepeltjes, maar bij mijn mama zit die band zo strak dat je echt ijzeren exemplaren nodig hebt
    • Reservebanden
      ik heb er 2 mee … plakken doe ik onderweg normaal niet, ik verwissel liever
    • Zakdoekjes en vochtige doekjes
      niets zo effectief tegen handen vol smeer, dan vochtige doekjes
    • Fietspomp 
      ik heb er één die je zowel met het darmke als zonder kan gebruiken, en ik zweer bij dit type pomp

Fietsherstelgerief