Time management
Je doet er misschien iets langer over, maar je weet wel perfect hoe lang je over het woon-werk traject doet. De enige dingen die je parten kunnen spelen zijn wind en bruggen die open staan.
Platte band is echt iets dat helemaal niet frequent voorkomt, daar moet je geen rekening mee houden … trouwens, mits een beetje oefening moet een platte band je maar 10 minuutjes extra te kosten.
Geen files
Geen files met de fiets, in tegendeel, je bent zelfs een oplossing voor het fileprobleem … je collega’s mogen je dankbaar zijn
Geldwinst
Je bespaart veel geld met het fietsen naar het werk. De meeste bedrijven geven een fietsvergoeding, en die kan tot €0,22 /km bedragen en is onbelast. Reken hierbij nog de benzine die je uitspaart en je komt op een mooi bedrag (voor 12km enkel kan dit tot €160/maand bedragen).
Als je door naar het werk te fietsen een auto kan wegdoen, dan spaar je zelfs honderden euro’s per maand uit.
Beweging
Je hebt elke dag beweging, je gezondheid vaart er wel bij, fietsen past perfect in een gezonde levensstijl. Misschien verlies je zelfs wat gewicht
Buiten zijn
Op een gewone werkdag, zeker als de dagen kort zijn, komen we amper buiten. Enkel om van de auto naar de voordeur te stappen en omgekeerd.
Als je fietst ben je teminste nog buiten, want buitenlucht doet goed.
Ontspanning
De rit van en naar het werk is tijd die je voor jezelf hebt, om te dromen, te denken, …..
Energie
Fietsen kost energie, maar levert ook meer energie. Enorm contradictorisch maar elke sporter zal het bevestingen, sporten laat je energieker voelen.
Mensen die naar het werk fietsen blijken trouwens ook minder ziek te zijn.
Milieu
Fietsen is goed voor het milieu, of eigenlijk … niet met de auto rijden is goed voor het milieu. Zo is jouw ecologische voetafdruk weer wat kleiner.
Fiets in orde
Door je fiets dagelijks te gebruiken hou je hem ook in orde, waardoor je ook buiten het werk meer zal fietsen.
Je moet immers geen schrik hebben dat je licht niet werkt, je ketting eraf ligt, je banden eerst moeten opgepompt worden, ….
Ik werk op 17km van de deur maar met de nacht, dus met de fiets naar het werk zie ik niet zitten. Maar ik probeer overdag wel alle verplaatsingen school – winkel – hobby’s te voet/met fiets te doen, soms tot grote frustratie van de kinderen. Op de meeste punten geef ik je dus gelijk, alleen niet werkgerelateerd ?
klopt … het enige is, dat je (meestal) kilometervergoeding krijgt als het voor woon-werk verkeer is. En dat krijg je (jammer genoeg) niet voor recreatieve verplaatstingen ;-)
klopt … het enige is, dat je (meestal) kilometervergoeding krijgt als het voor woon-werk verkeer is. En dat krijg je (jammer genoeg) niet voor recreatieve verplaatsingen ;-)
Groot gelijk! Ik heb een elektrische fiets (cadeautje van de firma!) en fiets 25 kilometer enkele rit, maar mijn fietsvergoeding is toch niet het dubbele van de jouwe, hoor … Die lijkt me heel ruim gerekend, of werk jij veel extra dagen op een maand? Enfin, dat is een detail en ik klaag niet. Leve de fiets!
ik reken fietsvergoeding + naft die ik uitspaar – sociaal abonnement dat ik dan minder heb. En ik heb gerekend aan 20 werkdagen op een maand. Dan kom ik aan dat bedrag.
onze fietsvergoeding is 0,22 en inderdaad, dat telt door na een tijdje. Ik zie het echter niet zitten om met de fiets te gaan als ik de vroegen (6u15 beginnen) of de laten (22u gedaan) heb. En zoals ik al zei: het is echt lang geleden dat ik nog gefietst heb (van voor mijn bevalling…)
je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt, ik heb ongeveer een jaar niet meer naar ’t werk gefietst (net terug begonnen), omdat ik het niet meer zag zitten in combinatie met al de kinderhobbies en het huishouden.
Maar nu ben ik wel terug content (en als ik het niet meer zie zitten neem ik terug de auto … zolang hij blijft rijden natuurlijk)
Sinds we verhuisd zijn (nu ongeveer een jaar geleden) probeer ik drie keer per week met de fiets naar het werk te gaan (de overige keren ga ik met de bus). De afstand is 10 km enkel, dus dat is best haalbaar. Helaas zijn er op bepaalde stukken niet zo veilige fietspaden en onverlichte stukken, en zijn er altijd overal werken aan de gang waardoor je als fietser moet uitwijken op de rijbaan. Om dan nog maar te zwijgen van chauffeurs die fietsers niet zien (hallo! fluovestje!)… Maar los van de frustraties af en toe levert het fietsen echt wel veel op, zo’n beetje alles wat je hierboven hebt geschreven dus! Bij ons is de fietsvergoeding belange geen 22 cent, maar alle beetjes helpen!
Sinds dit jaar ga ik ook met de fiets naar het werk. Onze fietsvergoeding is 0,15 euro per km. Maar alle andere voordelen zijn voor mij dezelfde. Ik heb zelfs nog het extra voordeel dat ik er met de fiets zeker 5 en meestal 10 minuten sneller ben dan met de auto. De parkeer- en andere stress is er helemaal niet meer. Hoewel ik elektrisch fiets vind ik het fantastisch van mezelf (en van alle andere voor wie het mogelijk is) dat ik zo ecologisch, economisch sport op een verloren moment!
Dikke ??
wel zalig als je sneller bent dan met de auto. Dan is er echt geen reden meer om het niet te doen. Sport op een verloren moment … inderdaad … nog een voordeel.
Ik rij zelfs sneller met de fiets dan met de wagen naar het Paradijs,…dus ik ben ik ook volledig fan, vooral voor de beweging, de buitenlucht en vooral het minder stressen,……
amai … dat vind ik jammer, dat ik toch nog trager ben dan met de auto. Soms hoop ik op meer file, zodat ik nog meer geneigd zou zijn om de fiets te verkiezen. Stom hé
100% akkoord. Ik fiets al 10 jaar naar het werk, 10 km enkele rit, vier dagen in de week (ik werk vier vijfde). Zo heb ik al bijna 29.000 km bijeen gefietst, enkel met woon-werkverkeer. En heel wat centen uitgespaard. Onze tweede auto konden we wegdoen. Ik krijg 0,15 euro per km fietsvergoeding en dat brengt elk jaar 560 euro in het laatje.
Als ik met de fiets naar het werk ga, kom ik er veel frisser toe dan als ik het met de auto doe. En ’s avonds waaien alle werkbeslommeringen weg tijdens mijn rit naar huis.
amai … gij zijt echt nen held.
tijdens de rit waaien ook al mijn beslommeringen weg, nog meer als met het lopen zelfs. zalig
Ik fiets al jaren naar het werk, dus helemaal mee eens. Alleen… word ik zo vaak bijna plat gereden door automobilisten die niet de moeite nemen te kijken én moet ik me soms door een echte walm uitlaatgassen worstelen dat ik er soms een beetje moedeloos van word… :(
ik werd in ’t begin ook wel soms slechtgezind van sommige dingen (auto’s die bij het aanschuiven het fietspad niet vrij laten terwijl ze toch nog zeker 10min moeten wachten ofzo). maar het possitieve overweegt.
Helaas woon ik te ver van mijn werk om nog met de fiets te gaan. Toen ik dichterbij werkte, wandelde of fietste ik steeds naar mijn werk, zalig!
Helemaal akkoord! Desondanks fiets ik momenteel zelf niet naar het werk, maar het is dan ook 40km enkel (en geen vlakke kilometers). Ik zou eventueel de ene dag kunnen oprijden en de volgende dag terugkeren om de kilometers wat te spreiden, maar dat is momenteel moeilijk doenbaar. Enerzijds omdat ik maar 20% werk (= fiets staat een week op het werk) en anderzijds zie ik het in de winter echt niet zitten om daarvoor nog vroeger dan 6u op te staan. Maar bon, aangezien ik sowieso altijd de trein en nooit de auto neem, zijn een deel van bovenstaande puntjes gelukkig ook vervuld :)
Ik werk vooral thuis, dus niet echt aan de orde. Mijn man zou ik wel graag naar het werk zien fietsen, maar de afstand is te ver (25 km) en hij zou voortdurend tussen de uitlaatgassen van de auto’s in de file fietsen. Dat schrikt me toch wel af.
naar ’t schijnt is in smog sporten nog altijd beter dan niet sporten
Nu gewoon nog het concept fietser uitleggen aan de Brusselse chauffeurs :) Ik ga met de fiets en zou het ook niet opgeven, maar van dat puntje “tijd voor jezelf om te dromen en te denken” kan ik alleen maar dromen – het wisselt gelukkig af met momenten van “haha, ik ben zo veel sneller dan al die losers in de file”, maar voorlopig is het toch vaker een aaneenschakeling van “aaaargh, ga nu eens godverdomme van mijn fietspad af”. Ik ben over het algemeen nochtans zeer vredelievend, maar fietsen met lichte doodsangst, ik word daar dus echt boos van :)
ik moet zeggen dat ik op de fiets ook regelmatig boos word. Maar mijn weg valt al bij al nog wel mee.
En fietsen vind ik nog beter om mijn hoofd leeg te maken dan lopen