Wat ik aan zwemmen haat

2013-11-27T12:07:28+00:00 november 28th, 2013|Categories: Uncategorized|Tags: , , |16 Comments

Sinds mijn gedwongen loopstop begon ik me te concentreren op andere sporten, waaronder zwemmen.
Ik maakte me (onder het moto van … als ik terug kan lopen waag ik me eens aan een kwart triatlon en dan moet ik natuurlijk deftig crawl kunnen zwemmen) lid van de plaatselijke zwemclub.

En inderdaad, het loonde. Mijn crawl is al behoorlijk verbeterd en ik zwom zelfs al eens 2km, wat ik toch wel een behoorlijke prestatie vind … maar de liefde voor het zwemmen, die is er niet gekomen.
Ik moest me hoe langer hoe meer slepen naar de zwemles … op het eind dacht ik gewoon maar 1 ding terwijl ik zwom “ik doe dit niet graag, dit is saai, wanneer mag ik eruit”
Dus nu heb ik besloten dat ik er maar gewoon mee stop en dat het voor mij voldoende is om wat baantjes te trekken als de kinders les hebben.

Een opluchting enerzijds … begrijpelijk als je kijkt naar dit lijstje … alles wat ik aan zwemmen haat.

  1. De typische geur (een mix van chloor en ureum)
  2. Altijd veel te druk … met kniestoten, bloedneuzen, vingers van een ander in uw oog als gevolg
  3. Mensen die aan de rand van het zwembad -in je weg- staan te staan (of nog erger … staan te verkeren)
  4. Vaders en kinderen, samen aan het spelen in den diepe tussen alle baantjestrekkers
  5. Vriendinnen die -onafscheidelijk- naast elkaar schoolslag zwemmen (met hoofd boven water natuurlijk)
  6. Met je blote voeten in die vieze WC
  7. De ongelooflijke saaiheid van het zwemmen
  8. Crawl zwemmen is vermoeiend
  9. Rugslag is tof, tot je met je hoofd tegen de rand van het zwembad botst
  10. Correct baantjes tellen lijkt onmogelijk
  11. Hoe goed je je ook wast, de chloor blijft in je haar en op je lijf zitten
  12. Rimpelvingers en droge  huid
  13. Met nat haar terug buiten stappen

 

 

16 Comments

  1. lielebeesje 28 november, 2013 at 19:24 - Reply

    Aiai, mijn lichtend voorbeeld qua motivatie (vooral voor het lopen) laat het afweten op zwemvlak. ;-)
    Hoe moet ik mij nu oppeppen om met de kinderen mee naar de zwemles te gaan?

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:21

      het enige waar ik me aan oppep is triatlon -> misschien moet je ook met triatlon beginnen. Indien geinteresseerd, eind juni doen wij ditwijls mee aan een mini-triatlon 350m zwemmen, 18 fietsen en 4,5 lopen. Héél plezant :-)

  2. Vee 28 november, 2013 at 19:33 - Reply

    Brrrrrr, u omkleden in zo een klein hokske, uw kleren in nog een veel kleiner hokske proppen, badmeesters die fluiten en dan denkt ge dat het op u is, dat lawaai!!!!!, water in uwe neus, achteraf het niet droog krijgen tussen uw tenen en dus vochtig in uw sokken en schoenen met de schrik voor schimmels in uw gedachten, neeje
    Zwemmen dat is goed in putteke zomer in een warm land als ge het zo warm hebt dat ge alleen kunt afkoelen door u in het zwembad te laten zakken, nee, zelfs dan niet springen

  3. Caro 28 november, 2013 at 22:15 - Reply

    Ik ga driemaal in de week zwemmen en ik herken een groot deel van je ergernissen. Het is een kwestie van de momenten te zoeken waarop het minst druk is. ’s Morgens tussen 7 en 8 bijvoorbeeld… Het leukste aan zwemmen vind ik eigenlijk het gevoel dat ik heb als ik uit het zwembad kom: het heeft weer echt deugd gedaan.

  4. Oon 28 november, 2013 at 22:42 - Reply

    Ja, dat gevoel, dat heb ik ook, dat het echt deugd heeft gedaan, zelfs al sleepte ik me er naartoe. Want o ja, dat gebeurt ook wel eens, dat ik me voorneem om maar 2K te doen en het er dan toch 5 worden, omdat ik zo ergens rond baantje 100 in een goed ritme kwam. Ik zoek ook momenten waarop het niet al te druk is, donderdagavond laat, of zondag, knal op de middag. Bij ons ligt er altijd een baan voor de snelle zwemmers, en als het niet te druk is daar, dan zwem ik daar.
    Verkeren mag niet, de toiletten zijn proper. Resten mij alleen nog de tetterende vriendinnen om mij aan te ergeren. Ik knal daar ook meestal tegenaan, uit principe. Als zij het vertikken om uit de weg te gaan en niet te snappen dat sommige mensen nu echt wel komen om te zwemmen, en niet om te babbelen, dan moeten ze af en toe wel eens iets incasseren.
    Maar kijk, vanavond zag ik het dus absoluut niet zitten en ben ik gaan lopen, wat maaaanden geleden was, maar het ging goed. Dus ik hou het voorlopig op een beetje zwemmen en een beetje lopen.
    Het allerbeste van zwemmen, voor mij, is dat ik in die tijd helemaal aan niets denk. Dat ik met mijn ademhaling bezig ben, en met techniek, en uiteraard met het bijhouden van het aantal baantjes. Voor de rest is mijn hoofd leeg, en dat heb ik niet met lopen.

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:23

      Awel, ik snap echt niet hoe je 5km aan baantjes kan tellen, ik denk eigenlijk echt dat ik zwemmen leuker zou vinden met een baantjesteller en als ik dan echt mijn hoofd zou kunnen leegmaken.

  5. gerhildemaakt 29 november, 2013 at 00:22 - Reply

    Ik ga echt helemaal akkoord met puntje 10! Meestal zit ik bij baantje zeven al te twijfelen of het nu vijf of zeven is …

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:24

      lol, ik tel nu per 2 baantjes trouwens, dan maakt het iets gemakkelijker. Dus 1 lengte is 50m.

  6. Caro 29 november, 2013 at 11:05 - Reply

    Ik probeer het aantal baantjes bij te houden door me te concentreren op de cijfers van de startblokken. Niet onfeilbaar, dat systeem, maar op die manier raak ik toch minder makkelijk de tel kwijt.

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:25

      huh, klinkt me heel ingewikkeld

  7. kaat 29 november, 2013 at 19:04 - Reply

    Hier een swimlover ;-) Als ik het zo lees, dan is één van je grote kwellingen de drukte. Probeer eens als het niet druk is, tijdens de schooluren, of over de middag ? Het is echt een gigantisch verschil. Als het druk is – hoe graag ik ook zwem – is het bij mij ook ‘njet’, want dan zijn de ergernissen groter dan de rest. Je kan, tegen de saaiheid, een MP3 gebruiken om te zwemmen, en wie weet een heel luisterboek … die van Decathlon tellen ondertussen zelfs je lengtes :-) Ik hoef het niet, want ik kan Oon helemaal volgen : het aan niets denken, dat zalige niets ! En dat komt dan wellicht weer juist voort uit de ‘saaiheid’. iets wat je trouwens alleen maar kan als er inderdaad genoeg plaats is om te zwemmen.
    Crawl vermoeiend ? Op lange afstanden denk ik dat het minder vermoeiend is, je ‘doet’ ook minder, de glijbeweging is langer. Maar goed, dat is mijn ervaring. Adem je alternerend ? Dan is het zeker minder belastend (ook al mijn ervaring).
    Maar lopen, ja, da’s natuurlijk ook plezant ! (zegt iemand meer loopt dan zwemt).
    Ik hoop dat je terug aan het lopen kan, je bent toch een heel goede loopster !

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:26

      ik ben terug begonnen, met start2 run. Afwachten wat het geeft en of mijn fragiele lijf het volhoudt. Momenteel zit ik aan week 3 (al 8 keer 2 minuten lopen zeg)

  8. Ellen 29 november, 2013 at 21:19 - Reply

    Al eens aan hét grote voordeel gedacht? Enige sport waarbij je niet zweet!

    • Annelyse 30 november, 2013 at 11:27

      ik zal het volgende keer in gedachten houden ;-) (met de start2run zweet ik eigenlijk ook niet zoveel)

  9. Liese 6 december, 2013 at 14:26 - Reply

    je broek aankrijgen na zo’n zwembeurt vind ik het meest irritante. Ik ga veel zwemmen met mijn werk dus ik hou het ook maar alleen op die keren :-)

  10. 2013 – Het rapport | Annelyse 1 januari, 2014 at 01:05 - Reply

    […] deed en ook ettelijke uurtjes hoelahoepend doorbracht. Ik waagde me ook aan zwemmen, maar dat is gewoon echt mijn sport niet. Fietsen deed ik dan wel weer voor 2923km. Meer dan vorig jaar, maar veel minder woon-werk […]

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.