Ik hou van lijstjes, grafieken en cijfers. Daarmee dat ik soms een oefening doe zoals ….
…. Wat kost joggen nu echt?
…. of zoals project kleerkast, waar ik al mijn kleren inventariseerde en waarmee ik perfect kan zien hoeveel paar schoenen ik dit jaar heb gekocht (5 zonder loopschoenen), wat mijn aandeel in het kledingbudget van ons gezin is (meer dan een kwart) , ….
Deze keer deed ik de oefening, wat kost onze auto ons?
Wij hebben immers 2 auto’s en ik dacht er even over om er 1 weg te doen … ik kan immers perfect met de fiets naar het werk en de hobby’s van de kinderen zijn in het dorp.
Wij hebben 2 wagens, de Renault Mégane break kochten we tweedehands in de garage en onze peugeot 405 die kochten we over nadat mijnen bompa stierf …. een schoon erfenis.
Beide wagens zijn bijna 5 jaar in ons bezit.
Voor de oefening lijstte ik al de kosten op die ik ooit aan de auto’s had gehad: aankoop, nummerplaten, onderhoudskosten, verkeersbelasting en indienststelling, verzekering, autocontrole en brandstof (afgeleid uit gemiddeld verbruik, kilometerstand en de benzineprijzen).
En ik kwam tot volgende cijfers
Cijfers die illustreren dat onze auto maandelijks veel geld kost, nl €342 en €292, wat me eigenlijk wel niet echt verraste.
Cijfers die aantonen dat onze peugeot (de erfenis van den bompa) een veel interessante auto is als de renault. Hij doet een pak meer kilometers, maar de garagekosten zijn even hoog als die van de renault en het verbruik is zuiniger en goedkoper.
En … zo concludeerden we … hij had ons nog nooit in de steek gelaten.
Na deze oefening hebben we de peugeot 2 dagen bestoeft zonder hout vast te houden. Met als gevolg dat de peugeot in de komende 2 weken 2 keer moesten weggetakeld worden wegens niet meer starten en dat de Renault in de tussentijd ook eens protesteerde door zijn bestuurdersraam op de autostrade ostentatief naar beneden te laten zakken en niet meer naar boven te willen doen.
Met het wegdoen van een wagen, gaan we bijgevolg wijselijk wachten tot aan onze grote fietsreis … uit angst om ineens zonder auto te vallen … ze zijn immers beide niet héél betrouwbaar tegenwoordig.
Maar ondertussen laat ik toch al een 2-tal maand de auto voor de deur staan en ga ik met de fiets of zelfs al lopend naar het werk.
(leuk detail, volgens mijn onderzoekje van verleden jaar kost lopen mij €0,45 / km … lopen is voor mij dus duurder als auto rijden ;-) )
Ik heb dergelijke oefening ook al gemaakt. Veronderstel ik het juist dat je niet uitgaat van reeële kost (dus optellen van al je betalingen benzine) maar gewoon aantal km x benzineprijs rekent ?
Er zit daar de laatste jaren wel nogal verschil op. Zeker diesel versus benzine.
Maar je doet wel lekker lang met een auto ! Wij hebben eigenlijk geen 2 auto’s nodig, maar eigenlijk 1,2 auto of zo :-)
ik schrijf maandelijks onze kilometerstand op, dus ik heb dat verrekend met de gemiddelde brandstofprijs van dat jaar die ik op internet vond ;-)
Ik rijd al “levenslang” met een firmawagen. Daardoor besef ik niet écht hoe krankzinnig duur een auto eigenlijk is… Wel frappant dat de oudere auto toch minder kost!
ne geluksauto ;-)
ik denk trouwens dat je, als je telkens een nieuwe auto koopt, dat je een pak duurder uitkomt dat op deze prijs. Maar vermits wij het niet erg vinden om met een aftandse wagen te rijden … hebben we dat er niet voor over
Interessante oefening! Nog eens extra blij met ons Cambio-abonnement aan ongeveer 80 euro per maand. :-)
benieuwd … hoeveel keer gebruik je die cambiowagen dan?