Onderweg

 

“Gij fietst in zo’n groot verzet!” … dat was de opmerking van Bjeurn waar het mee begon.

Inderdaad … ik had ook al gemerkt dat al de coureurs die me onderweg voorbijsteken (en zelfs die enkelingen die me amper kunnen bijhouden), allemaal meer omwentelingen maken dan ik.  Als ik vastklamp in hun wiel probeer ik soms zelfs hun trapsnelheid aan te nemen, met als conclusie … zo snel trappen is belachelijk.

Maar Bjeurn had me doen denken en ik ging eens nachecken wat er nu werd aangeraden. En valt nu niet achterover … dat zijn 90-100 omwentelingen per minuut. Dat is dus gigantisch veel!!!
Maar bij wat rondvraag bij collega’s en regelmatige fietsers blijkt dit wel te kloppen.
Bij 90-100 omwentelingen ga je het snelst vooruit met het minimum aan inspanning. Wanneer je in een groot verzet fiets, fiets je op kracht … en deze bereikt zijn limieten, het gaat wel snel (voor een kort stukje), maar je kan je kracht niet ongelimiteerd blijven verhogen. Indien je op souplesse fietst, kan je wel je uithoudingsvermogen blijven trainen. En na verloop van tijd loont dat dus.
Wat ik ook las is dat je  moet letten op je traptechniek. Teveel mensen trappen van boven naar onder, maar je moet in regelmatige cirkels bewegen.

En zo ben ik al 2 dagen aan ’t oefenen.
In plaats van in mijn 6e -en grootste- versnelling te fietsen moet ik nu mijn 3e versnelling gebruiken en trappen gelijk zot.
Op de koop toe ga ik ook nog eens trager dan voordien en heb ik al knie- en zadelpijn.

Maar die mannen met hun fietspakske aan en hunne koersvelo zullen niet meer denken … “wat een trien, duidelijk een beginneling, die denkt dat ze snel kan fietsen maar trapt op een veel te hoog verzet !!! “

*En zo zijn er nog meer fietstechnieken, maar alles met ne keer … al eerst eens kijken of ik terug wat snelheid kan terugkrijgen met mijn nieuwe techniek.