Mijn reclamecode
De tijd dat het merendeel van de blogs (gelukkig niet de mijne) voorzien was van de banner “Blog zonder reclaam” is al lang voorbij. En dat merk je ook enorm … dat reclame zich, al dan niet subtiel, in de blogs en social media nestelt.

Ook hier is er soms al eens een samenwerking met één of ander bedrijf gepasseerd. In het verleden kreeg ik ooit een stofzuiger van Dyson, kreeg ik al eens een bedrag uitbetaald voor een post voor Zalando, werd ik uitgenodigd op events van Lego en Playmobil, ging ik naar de “Boost your positivity” brunch van Danone, deed ik een night run met Decatlhon en kreeg ik een runlight, mocht ik van provincie Antwerpen meedoen aan een wandeling met brunch, werd ik met het gezin verwend in Pairi Daiza …..

Sommige dingen zou ik nu niet meer doen (voortschrijdend inzicht), maar aan de meeste dingen zou ik wel opnieuw meewerken … de producten die ik kreeg, dat zijn producten waar ik ook achter sta en activiteiten … iets leuks doen met het gezin of met andere bloggers, dat is gewoon plezant.

Ik zeg ook veel “Neen“, als ik bijvoorbeeld word aangesproken door een sokkenmerk met de vraag om een artikel te schrijven in ruil voor een paar sokken (met een suggestie over de inhoud van de blogpost), tegen een speelgoedgigant die vraagt naar een samenwerking, een tandpastamerk dat een verrassing wil opsturen, pannen waarvan ik niet weet waarom ze nu weer zo speciaal zijn …

Er is immers ook de andere kant … wanneer er “gratis spullen” worden opgestuurd, wordt er ook verwacht dat je daar over schrijft … en daar heb ik niet altijd veel zin in. Dit is ‘mijn’ blog en hobby en ik heb hier graag de vrijheid om te schrijven wat ik zelf wil.
En als ik mijn naam aan iets verleen, dan moet ik daar ook achter staan en moet het ook bij mij passen, het moet geloofwaardig zijn. Sinds ik het minimalisme aanhang denk ik steeds vaker … waar ga ik dat dan weer zetten, heb ik dit wel echt nodig, zal dit mij gelukkig maken?

Op zich vind ik niet dat er iets mis is met reclame op blogs, ik beschouw het als een leuke extra die bij het bloggen komt … want bloggen is wel een hobby, maar er kruipt toch verdomme veel tijd in.

Wat ik tegenwoordig wel jammer vind, is dat er geen transparantie meer is. “Is dit nu een gesponsorde blogpost of niet?” dat is een vraag die ik me dikwijls stel bij het lezen van blogs of het kijken naar instagramfoto’s. Tegenwoordig lees je ook regelmatig een review met onderaan de vermelding “dit is geen gesponsorde blogpost” … wel sympathiek dat die bloggers dat ter verduidelijkheid vermelden, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. De blogposts die gesponsord zijn, die zouden dat moeten vermelden !!!

Wat ik dan ook jammer vind, is dat sommige blogs hun authenticiteit lijken te verliezen door al die al-dan-niet-reclame-posts, want “Wat is nu echt?” vraag ik mezelf dan telkens af.

Daarmee dat ik naar jullie toe verduidelijk … Ja, hier wordt soms reclame gemaakt (maar dat is slechts een kleine minderheid van de blogposts, de samenwerkingen zijn een leuke extra en geen doel op zich en ik heb zeker niet de ambitie om ooit van mijn blog te kunnen leven)
Als er een samenwerking met een bedrijf wordt gesloten mag je er zeker van zijn dat ik er eerlijk over schrijf en dat ik transparant ben … als ik iets kreeg, dan zal ik dat ook vermelden. Bovendien zijn alle blogposts in samenwerking met een bedrijf voorzien van de tag “samenwerking