De tijd dat het merendeel van de blogs (gelukkig niet de mijne) voorzien was van de banner “Blog zonder reclaam” is al lang voorbij. En dat merk je ook enorm … dat reclame zich, al dan niet subtiel, in de blogs en social media nestelt.
Ook hier is er soms al eens een samenwerking met één of ander bedrijf gepasseerd. In het verleden kreeg ik ooit een stofzuiger van Dyson, kreeg ik al eens een bedrag uitbetaald voor een post voor Zalando, werd ik uitgenodigd op events van Lego en Playmobil, ging ik naar de “Boost your positivity” brunch van Danone, deed ik een night run met Decatlhon en kreeg ik een runlight, mocht ik van provincie Antwerpen meedoen aan een wandeling met brunch, werd ik met het gezin verwend in Pairi Daiza …..
Sommige dingen zou ik nu niet meer doen (voortschrijdend inzicht), maar aan de meeste dingen zou ik wel opnieuw meewerken … de producten die ik kreeg, dat zijn producten waar ik ook achter sta en activiteiten … iets leuks doen met het gezin of met andere bloggers, dat is gewoon plezant.
Ik zeg ook veel “Neen“, als ik bijvoorbeeld word aangesproken door een sokkenmerk met de vraag om een artikel te schrijven in ruil voor een paar sokken (met een suggestie over de inhoud van de blogpost), tegen een speelgoedgigant die vraagt naar een samenwerking, een tandpastamerk dat een verrassing wil opsturen, pannen waarvan ik niet weet waarom ze nu weer zo speciaal zijn …
Er is immers ook de andere kant … wanneer er “gratis spullen” worden opgestuurd, wordt er ook verwacht dat je daar over schrijft … en daar heb ik niet altijd veel zin in. Dit is ‘mijn’ blog en hobby en ik heb hier graag de vrijheid om te schrijven wat ik zelf wil.
En als ik mijn naam aan iets verleen, dan moet ik daar ook achter staan en moet het ook bij mij passen, het moet geloofwaardig zijn. Sinds ik het minimalisme aanhang denk ik steeds vaker … waar ga ik dat dan weer zetten, heb ik dit wel echt nodig, zal dit mij gelukkig maken?
Op zich vind ik niet dat er iets mis is met reclame op blogs, ik beschouw het als een leuke extra die bij het bloggen komt … want bloggen is wel een hobby, maar er kruipt toch verdomme veel tijd in.
Wat ik tegenwoordig wel jammer vind, is dat er geen transparantie meer is. “Is dit nu een gesponsorde blogpost of niet?” dat is een vraag die ik me dikwijls stel bij het lezen van blogs of het kijken naar instagramfoto’s. Tegenwoordig lees je ook regelmatig een review met onderaan de vermelding “dit is geen gesponsorde blogpost” … wel sympathiek dat die bloggers dat ter verduidelijkheid vermelden, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. De blogposts die gesponsord zijn, die zouden dat moeten vermelden !!!
Wat ik dan ook jammer vind, is dat sommige blogs hun authenticiteit lijken te verliezen door al die al-dan-niet-reclame-posts, want “Wat is nu echt?” vraag ik mezelf dan telkens af.
Daarmee dat ik naar jullie toe verduidelijk … Ja, hier wordt soms reclame gemaakt (maar dat is slechts een kleine minderheid van de blogposts, de samenwerkingen zijn een leuke extra en geen doel op zich en ik heb zeker niet de ambitie om ooit van mijn blog te kunnen leven)
Als er een samenwerking met een bedrijf wordt gesloten mag je er zeker van zijn dat ik er eerlijk over schrijf en dat ik transparant ben … als ik iets kreeg, dan zal ik dat ook vermelden. Bovendien zijn alle blogposts in samenwerking met een bedrijf voorzien van de tag “reclame“ (update … ik veranderde de tag “samenwerking” naar “reclame” nu in het nieuws kwam dat influencers verplicht zouden worden om betaalde blogposts of blogposts waar een gekregen product of dienst wordt besproken, te vergezellen van het label “reclame”)
de meest ongeoorloofde reclame op uw blog was wel die over de Minnares van uw echtgenoot! ;-)
Haha … Jacques
Amen!
Duidelijk!
:) super!
Ik blijf het super moeilijk vinden. Annemerel (jou bekend) begint haar post met ‘sponsored’. Dat vind ik al heel eerlijk. Nog voor ik een letter lees ken ik de invalshoek.
Maar zoals gezegd, ik blijf het heel erg moeilijk vinden. Het is een nieuwe realiteit en het beste is inderdaad ons hieraan aan te passen en daar gewoon eerlijk in te zijn. Ik heb indertijd samengewerkt met Apple en Nike in de tijd dat dit nog allemaal niet zo ‘doorzichtig’ was. Dus hip hip hoera voor de duidelijkheid nu.
Toch blijf ik aarzelen. Marketing is een Groot Bedrijf met Een Duidelijk Doel.
Awel … dat maakt Annemerel voor mij super sympathiek … ik denk dat de sponsored artikels degene zijn waarvoor ze betaald wordt. Zij krijgt daarnaast nog eens super veel (kleding, spullen en reizen) maar gaat daar zeer open mee om, ik hou echt van haar eerlijkheid.
Wat vind jij dan juist moeilijk? De samenwerkingen kiezen of hoe je moet aanbrengen dat dit een samenwerking was.
Groot gelijk!
De weinige keren dat ik iets krijg om te reviewen vermeld ik dat er altijd bij (ik vind dat maar normaal), en ik probeer er ook altijd voor te zorgen dat er iets leuks aan vast hangt voor mijn lezers. Een give-away, of een kortingscode.
En geloofwaardig, dat is zeker ook belangrijk. Onlangs kreeg ik een mail van Côte d’Or, of ze mij een chocoladepakket mochten opsturen om een recept mee te ontwikkelen. Toen ik vroeg of ze ook chocolade zonder melk en lactose konden opsturen bleek dat ineens niet mogelijk. Tja, hadden ze m’n blog ‘gelezen’, hadden ze dat wel geweten…
mmmm mij mogen ze die chocolade wel opsturen … maar ik kan dan weer geen recepten ontwikkelen ;-)
Bij jou vind ik het alleszins heel duidelijk en dat is tof, want zo moet ik nooit twijfelen of daar iets “achter zit”.
Ik heb nog nooit iets met sponsoring of dergelijke gedaan (mijn blog is daar veel te klein voor :) ), maar bij een post over boekenwinkels in Brussel een paar weken geleden heb ik effectief vermeld dat er dus geen sponsoring achter zat. Misschien niet nodig, maar toen ik ooit in een weekoverzicht een wasproduct toonde (gewoon omdat ik de naam zo schattig vond), werd daar in een reactie naar verwezen als “die reclame”. Geen slechtbedoelde reactie weliswaar, maar toen besefte ik plots dat dat dus als reclame kon overkomen, terwijl dat in de verste verte niet in mij opgekomen was.
Persoonlijk ben ik van mening dat gesponsoorde blogberichten moeten kunnen. Maar dan inderdaad alleen als het gaat over producten/activiteiten waar je zelf in geloofd en waar je achter staat. En als het slecht is moet je dat ook vrij kunnen zeggen.
Tot slot moet het natuurlijk duidelijk zijn voor de lezers dat het om berichten gaan voor sponsors.
Zelf durf ik ook wel eens over een product schrijven gewoon omdat ik er zo tevreden over was (of juist helemaal niet) zonder dat er een vraag achter zit.
Veel schrijfplezier nog
Ik zal ook soms iets schrijven over een product omdat ik er tevreden over ben, of gewoon om een review over te geven waar andere iets kunnen aan hebben, zonder dat daar een vraag achter zit. En ik vind het altijd zo lullig dat je je dan al verplicht voelt om te zeggen “Dit is geen gesponsorde post”. Maar ik hou ook wel van de duidelijkheid … ik vind dat maar fair ten opzichte van de lezer, en als ik zelf ergens ga lezen heb ik ook graag dat het duidelijk gesteld wordt, in plaats van dat je het tussen de lijnen moet lezen.
Onlangs schreef ik ove mijn trip naar cente parcs en was daar erg positief over. Niks gesponsord aan maar toch kreeg ik die vraag. Heb het er dan bij gezet dat het volledig van mezelf kwam maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet altijd moeten doen… voor mij is het belangrijkste wel hoe authentiek een post is, ikzelf kijk daarbij nooit als het gaat om sponsoring of niet, als het bericht maar goed aanvoelt… Je merkt al snel zelf als een blog nog puur gaat om sponsoring of niet en dan voelt het lezen wat raar aan vind ik :)
En oh ja ik bedoelde dan vooral dat ik bij het lezen van blogs niet let op als het sponsoring is of niet, bij mij valt er niet veel gesponsord te rapen ;)
Ik heb zelf ook al de behoefte gevoeld om te schrijven dat een post niet gesponsord was en dat uiteindelijk niet gedaan omdat hij helemaal niet gesponsord was. Ik ben ook voor duidelijkheid en zou het dus aangeven indien iemand eens een post op onze blog zou sponsoren, dus groot gelijk met je post
tof dat er nog mensen zo denken
Ik heb blogachterstand, een gigantische, maar mijn hoofd onthield vaag dat jij hier pas over blogde en vandaag moest ik dat even lezen. ;-) Ik heb denk ik min of meer dezelfde code als jij, denk ik. Ik gebruik ook een tag en zeg ook steeds wat ik kreeg en wat ik kocht. Wat ik vooral vermoeiend vind is dat het allemaal soms rap moet gaan, dat ik over de dingen gewoon nog niet zo veel te vertellen heb. Maar ‘met jezelf in het reine blijven’ blijft mijn leuze, en ook: durven zeggen als je iets niet geweldig vond of het ergens niet mee eens bent. Ik durf dat niet altijd, het gekregen paard enzo, maar kijk, vandaag deed ik het toch. ;-)
goed gedaan en een goede leuze.
ik ben niet ingegaan op die actie en ik hoop dat mijn kinderen dat nooit te weten komen want die zagen al super lang voor nen elektrische tandenborstel :-)
[…] In het kader van eerlijkheid, transparantie en geloofwaardigheid nog de volgende boodschap. De looplamp, de loopschoenen en de sportBH kreeg ik ooit van Decathlon. […]
[…] mijn reclamecode van 2 jaar geleden en nog steeds geldig […]