“Gij fietst in zo’n groot verzet!” … dat was de opmerking van Bjeurn waar het mee begon.
Inderdaad … ik had ook al gemerkt dat al de coureurs die me onderweg voorbijsteken (en zelfs die enkelingen die me amper kunnen bijhouden), allemaal meer omwentelingen maken dan ik. Als ik vastklamp in hun wiel probeer ik soms zelfs hun trapsnelheid aan te nemen, met als conclusie … zo snel trappen is belachelijk.
Maar Bjeurn had me doen denken en ik ging eens nachecken wat er nu werd aangeraden. En valt nu niet achterover … dat zijn 90-100 omwentelingen per minuut. Dat is dus gigantisch veel!!!
Maar bij wat rondvraag bij collega’s en regelmatige fietsers blijkt dit wel te kloppen.
Bij 90-100 omwentelingen ga je het snelst vooruit met het minimum aan inspanning. Wanneer je in een groot verzet fiets, fiets je op kracht … en deze bereikt zijn limieten, het gaat wel snel (voor een kort stukje), maar je kan je kracht niet ongelimiteerd blijven verhogen. Indien je op souplesse fietst, kan je wel je uithoudingsvermogen blijven trainen. En na verloop van tijd loont dat dus.
Wat ik ook las is dat je moet letten op je traptechniek. Teveel mensen trappen van boven naar onder, maar je moet in regelmatige cirkels bewegen.
En zo ben ik al 2 dagen aan ’t oefenen.
In plaats van in mijn 6e -en grootste- versnelling te fietsen moet ik nu mijn 3e versnelling gebruiken en trappen gelijk zot.
Op de koop toe ga ik ook nog eens trager dan voordien en heb ik al knie- en zadelpijn.
Maar die mannen met hun fietspakske aan en hunne koersvelo zullen niet meer denken … “wat een trien, duidelijk een beginneling, die denkt dat ze snel kan fietsen maar trapt op een veel te hoog verzet !!! “
*En zo zijn er nog meer fietstechnieken, maar alles met ne keer … al eerst eens kijken of ik terug wat snelheid kan terugkrijgen met mijn nieuwe techniek.
lol, die souplesse dat klopt hoor maar vergt oefening. Toen ik vroeger een poos op fietstocht ging met mensen die trager fietsten ben ik van puur miserie in veeeeeel kleiner verzet beginnen trappen om toch het gevoel te hebben dat ik iets deed. Toen ik na die dikke week terugkwam en thuis verder fietste aan mijn normaal tempo enz, kon ik ineens veel sneller fietsen in veel kleiner verzet en idd minder moe, gek hoor. Ik was toen wel al jaaaaaaaaaaaaaren gewoon om heel veel te fietsen (in tegenstelling tot nu hihi)
:) Ik ben dan ook ne beginnend fietser ze, al heel mijn leven. Ik trap bijna altijd in ’t grootste verzet (behalve als ’t hard tegen wind, of bergop is, of als ‘k te vlug fiets voor mijn kapoenen). Fietsen op een kleiner verzet vind ik veel lastiger, maar, ‘k ga mss ook eens een poging doen om te veranderen.
hehe herkenbaar.
misschien ben je nu meteen op een te kleine versnelling gaan rijden en kon je beter beetje bij beetje minderen?
Maar het gaat inderdaad beter als je soepel kunt draaien en niet echt op kracht rijdt.
Je zult het wel ondervinden.
Ja ja, het klopt allemaal wat je zegt. Ik heb dat probleem ook, en het is oefenen… ik gebruik (net als jij) gemakkelijker de kracht van mijn benen (ben ook loper) en het gaat me beter af. Ik heb een cadensmeter die netjes kan zeggen hoeveel omwentelingen ik doe, maar merk dat ik op een wedstrijd toch voor een groot verzet kies, … het verschil merk ik vooral bij lange afstanden, maar ik vraag me af of het er veel toe doet bij korte afstanden. Volgens mij niet.
cadansmeter moet dat zijn. En ik zie dat je Garmin hebt. Dus daar ;-)
ja, mijne wederhelft zegt dat ook heel de tijd tegen mij. zou hij dan toch gelijk hebben? ik merk het vooral (uiteraard) als we tandem rijden, meneertje wil dan altijd kweetniehoesnel trappen, en ik denk: how how, rustigaan! maar met dit te lezen zal ik misschien toch eens moeten proberen om mee te trappen… (erg hé, ik neem zoiets eerder aan van een blog-madam die ik niet ken in’t echt dan van mijnen eigen man :))
Hmmm, ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik fiets ook altijd op ‘groot verzet’ (den drie bij mijn pendelfietsje met 3 versnellingen en de 5 of 6 van mijn kinder-oppik-fiets). Ik word zwaar onnozel als ik op een kleiner verzet fiets (behalve bij windop, want dan voelt het alsof ge even hard trapt- kracht dus), zoveel keer trappen om minder voorruit te gaan?
Maar het zou dus lonen om dat toch te doen? Ik wacht jouw resultaten in spanning af ;)
(ik fiets max 10km in totaal op een dag dus)
Ik fiets ook altijd en al heel mijn leven op het bijna grootste verzet van mijn middenplaat zijnde nummerke 7. In den bergaf ga ik zelfs nog zwaarder en poog dan mijn topsnelheid bergaf te verbeteren indien de veiligheid het toelaat. Gisteren verbrak ik mijn record en reed 40.6 km per uur. Heuvels en bergen probeer ik altijd te beklimmen met een snelheid van rond de 20 per uur. Ook altijd op een zwaar verzet zijdne nummer 6 van mijn middenblad. Als ik voor klein verzet kies trap ik mijzelf dood en op groot verzet rijd ik gezwind naar de top. De kapotte knieën op later, neem ik er met plezier bij.
Ik fiets ook altijd en al heel mijn leven op het bijna grootste verzet van mijn middenplaat zijnde nummerke 7. In den bergaf ga ik zelfs nog zwaarder en poog dan mijn topsnelheid bergaf te verbeteren indien de veiligheid het toelaat. Gisteren verbrak ik mijn record en reed 40.6 km per uur. Heuvels en bergen probeer ik altijd te beklimmen met een snelheid van rond de 20 per uur. Ook altijd op een zwaar verzet zijnde nummer 6 van mijn middenblad. Als ik voor klein verzet kies trap ik mijzelf dood en op groot verzet rijd ik gezwind naar de top. De kapotte knieën later, neem ik er met plezier bij.
@handgemaakt: in den bergaf probeer ik ook altijd mijn record te breken. 43,8 is het bij mij, al haalde ik ooit 45 op den bergaf van de mont ventoux
@appelstien: soms moet je meerdere opinies hebben hé, zeker als het tegen uw gevoel indruist.
@Kaat: ik tel voorlopig mijn toeren, maar misschien toch eens kijken voor een kadansmeter.
@hoow: ik wil alles ineens, zo ben ik (ik heb ook al een kleine blessure aan mijn knie ervan, hopelijk wordt het niet erger