We proberen er een traditie van de maken om met de fiets naar de jaarlijkse familieBBQ te gaan. Gisteren was het in ‘Lovendegem’ te doen … zoals in 95km’s aan knooppunten.
Voor mij is al wat neigt naar de 100 km nog steeds magisch … voor Bjeurn (die al de ronde van Vlaanderen enkele keren gereden heeft … zoals in ‘de volle 260km’) is dit iets minder het geval. (Ik verwachtte me bijgevolg aan opmerkingen al “moet dat echt zo traag, ik val bijna om”, … maar ik moet zeggen, dat heeft hij niet gedurfd)
De fietsknooppunten, het blijft een geweldig initiatief, dit zouden we veel meer moeten gebruiken, want zelfs in mijn eigen gemeente leerde ik een nieuw weggetje kennen. Vanaf nu kan ik naar ’t werk rijden met een extra stuk toeristische route, schoner, maar ook wel langer en minder goed berijdbaar … misschien toch maar niet dan.
Want de fietsknooppunten, die moet je niet nemen om de kortste en snelste weg te verkrijgen. En ook met een koersfiets lijken de knooppunten me niet zo’n goed idee. Maar als je tijd hebt, nog nooit een veerpont genomen hebt, wil genieten en wat kasseien kan verdragen, dan is dat toch wel een aanrader.
Een papieren wegenkaart, daar doen we niet meer aan mee. Maar enkel op de bordjes van de knooppunten vertrouwen, dat doen we ook niet. We stippelden de route hier uit, printten de knooppunten uit, exporteerden dit naar de garmin ‘forerunner’ (tcx-formaat) en eveneens naar de telefoon gpx-formaat met deze app.
De app zal het wel best goed doen, veronderstel ik, maar vermits mijn gsm al de eerste 100m het begaf kan ik hem niet aan- of afraden (soms staat de gsm ineens uit, en dit gebeurt zowat dagelijks, dus het wordt misschien tijd voor een nieuw exemplaar, maar dan moet ik er misschien wel wat meer zorg voor dragen en dat schrikt me nog wat af… nog even verderploeteren met den deze dus … maar we dwalen af) .
De app bleek eigenlijk ook niet nodig (€1 voor niks betaald), want de combinatie ‘route in de garmin’ en de knooppuntbordjes was perfect … niet verkeerd gereden (wat wel het geval was geweest als we enkel op de bordjes hadden vertrouwd).
In elk geval … het ging vrij vlot. ’t was niet te warm, we slaagden erin om langs de regen te fietsen, de wind viel al bij al nog mee, Bjeurn (als ervaren fietser) zorgde ervoor dat ik op tijd energiedrank en eten binnenkreeg en er waren toch enkele ‘wauw-momenten’. Moest ik mezelf niet zo hebben moeten inspannen, ik had constant foto’s getrokken … maar misschien geen gemis want een schoon omgeving is moeilijk te vatten in een beeld.
Deze keer waren er geen kinderen bij, binnen enkele weken wel … dan worden we ingewijd in het concept ‘fietsvakantie’ en zullen we eens proeven van ons eerste fietsweekend met de kinders erbij. Spannend !!!!
PS. Mijn fiets weegt blijkbaar 22kg, dat is dubbel zoveel als de mountainbike waarmee Bjeurn het parcours aflegde. Toch ben ik niet in de positie om te klagen, want op het vlakke speelt dat gewicht blijkbaar niet zo’n rol en onze volgende expeditie is heuvelachtiger en dan mag Bjeurn het karreke trekken. Trouwens … ik vind mijn fiets nog steeds super mooi en dat telt ook !!!
Hé, ons Wetters vliegtuig ;)
Plezant, en gek: ik ging er eigenlijk van uit dat jullie, met al die ervaring, al jarenlang op fietsvakantie gingen. ;-)
@Riet: neen, we nemen de fietsen wel steeds mee maar een echte fietsvakantie durfden we eigenlijk nooit met de kindjes. Nu gaan we met een bevriend en ervaren koppel en een kindje van dezelfde leeftijd.
En hopelijk zal het goed meevallen.
@Lieve: en wat is nu het verhaal achter het vliegtuig? Dat vroeg ik me af.
Wetteren gepasseerd?
Ha, ik vind die knooppunten ook geweldig. Vanaf dat ik hersteld ben en weer mag fietsen zoek ik er weer meer toertjes mee te doen. Ik vertrouw, vermits ik toertjes in de omgeving doe meestal wel gewoon op de bordjes… en verder op mijn richtingsgevoel en de goedheid van de mens aan wie ik de richting vraag ;-)
Knooppuntroutes zijn geweldig en 95 km rijden ook.
Oh, is dat de uitdaging ?
Volgend jaar een rondreis per fiets met de kids ?
Staat bij ons alleszins op de planning …
En zonder de apps kom je ook al ver … Gewoon op voorhand je kaarten bekijken, de nummers op een smal blad schrijven en op je fietsbuis kleven … Zo doen wij het hier op de koersfietsen.
Knooppunten en koersfietsen is echter geen goede combinatie … Levensgevaarlijk .. soms
Hé, ik herken dat vliegtuig ;-)
Het werd gekocht om een restaurant van te maken. De eigenaar, tevens voorzitter van de lokale oppositie, kreeg hiervoor geen vergunning. Zijn vergunning om het vliegtuig te parkeren op (zijn eigen) parking werd nu zelfs ingetrokken en dus plantte hij het maar op zijn dak.
So I’ve been told….
Wel grappig dat ons vliegtuig hier passeert want ik volg je blog al een tijdje en ging er helemaal niet vanuit dat jij hier in de buurt woonde… En ik wist ook niet dat dat water zo dicht lag…
@ploetermoeder: knooppunten moet je idd niet met de koersfiets doen (een mountainbike lijkt me beter).
een rondreis met de kinders willen we ook eens doen (dit weekend gaan we al eens oefenen), maar dat is niet de uitdaging
@Evy: je was bij de spam beland. Bedankt voor de info, dat mysterie is dan weer opgelost.
Ik woon ook niet in de buurt hoor, het vliegtuig was op ongeveer 70km van mijn thuisbasis