Als de kinderen op scoutskamp zijn dan doen Bjeurn en ik een outdoorweekend. Verleden jaar stapten we een deel van de Eislek trail. Dit jaar fietsten we met de pino hase tandem doorheen haspengouw en de voerstreek.

Dag 1 – Limburg fietsparadijs

Doordat een weekend maar uit 2 dagen bestaat en niet uit 3 (Bjeurn had zich initieel vergist bij de uitstippeling van de route) besloten we niet van thuis uit te vertrekken voor ons weekend. Vrijdag reden we na het werk met de auto tot Tienen. De pino hase, die een grote fiets is vervoeren we altijd in onze remork.

Hoewel het regende, was de sfeer ineens helemaal goed vanaf het moment dat we op de fiets zaten. Bjeurn schudde het werk uit zijn hoofd en ik mijn programmeercode.

We reden door de fruitstreek en waanden ons in de serie katarakt. Limburg pakt uit dat het een fietsparadijs is. Wij hadden niet lang nodig om te beseffen dat dat ook effectief zo is.

We waren trouwens ook niet enkel onder de indruk van het landschap, maar ook van de buizerd die we verrasten. Van dichtbij is die vogel toch wel zeer impressionant.

Onderweg kwamen we ook nog de zwevende kapel tegen. Ferm staaltje kunst.

Het was al donker toen we aankwamen op de bivakzone in Borgloon. Dit was één van de meest complete bivakzones die ik al deed. Met een droogtoilet, 3 vuurkringen met hout, fruit dat je mag plukken, picknicktafels en een overdekte gallerij waren de faciliteiten zeker in orde. Het ongelooflijke was dat we er ook nog eens helemaal alleen waren. Op dat moment voelden we ons even alleen op de wereld.

Omdat de bomen nogal ver uit elkaar stonden besloten we onze hangmatten onder het afdak te hangen. Handig, want dan moesten we ook geen shelter hangen.

De avond werd afgesloten met chips en wijn, wat heb je meer nodig?

Dag 2 – Het stuur dat brak

  • Overnachting 2 Bivakzone Grootbos (Genoelselderen), tof, zeer basic maar horeca op wandelafstand
  • Gefietst: 95km – 727 hoogtemeters – 19,3 km/u gem. – 57,2 km/u max.
  • Toeristische highlights: Reading between the lines (de doorkijkkerk van Borgloon), de omgeving rond het fort Eben Emaël

Voor we echt vertrokken bezochten we de doorkijkkerk van Borgloon. Deze stond al lang prominent op mijn lijstje. Ze stelde niet teleur, die doorkijkkerk.

En toen kwam er een geaccidenteerde (glooiende) rit met bijzonder veel wind. Wat avontuur was er ook bij trouwens, toen ons stuur ineens afbrak. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als dit in een afdaling zou gebeurd zijn als we aan 57 km/u naar beneden raasden. Ik kan enkel dankbaar zijn dat dit gebeurde aan zeer lage snelheid dat dat we niet ten val zijn gekomen.
Even dacht ik wel dat onze trip ten einde was, maar Bjeurn slaagde erin om het stuur te fixen, het staat nu enkel wat lager.

Vooraan op de tandem zitten is toch een beetje een vertrouwensspelleke. Bjeurn fietst sowieso veel sneller en assertiever dan ik . En het is best eng als je vooraan, kwetsbaar zit te wezen en weet dat je totaal geen controle hebt. Zeker als je tegen 57km/u naar beneden zoeft en een verkeersdrempel dichterbij ziet komen.
Comfortabel zal ik me in zo’n situatie denk ik nooit voelen, maar ik probeer dan echt mijn gevoel uit te schakelen (of mijn ogen dicht te doen) en me te herinneren dat Bjeurn echt wel veel fietservaring heeft.

Een groot deel van de rit flirten we met de Nederlandse grens, maar toen we dan definitief België wilden terug binnenkomen met de ferry bleek deze niet uit te varen door de zware wind. Gelukkig was onze omweg ook de moeite waard.

Een mooie verrassende omgeving was ook de streek rond het fort Eben Emaël (het onineembare fort dat na anderhalve dag was ingenomen door de Duitsers).
Het fort, de mergelgroeven, het Albertkanaal, de Maas en de sluizen waren vrij impressionant.

Rond 18u kwamen we aan, aan onze bivakzone. Deze was sowieso mooi, maar een pak soberder dan de vorige (2 tentplatformen en een droogtoilet in het bos). Ironisch genoeg was er wel meer volk. Wel geen mensen die zin hadden in een praatje. Zo was er een koppel dat daar volgens mijn al een hele tijd verbleef en die we enkel zagen drinken of slapen, en zo was er een andere man die niets tegen ons zei, maar wel constant naar ons keek.

Toen we onze hangmatten ophingen was er echt nog wel veel wind. En het waarschuwingsbord aan het begin van het bos “let op voor vallende takken” spookte wel door mijn hoofd. Gelukkig ging de wind liggen terwijl wij op restaurant waren. Dat was wel een positief puntje aan de paalkamping, er waren enkele restaurants op wandelafstand.

Dag 3 – Onze peren gezien

  • Gefietst: 53km – 293 hoogtemeters – 20,1 km/u gem. – 46,8 km/u max.
  • Toeristische highlights: De kunstconstructie van Aeneas Wilder aan het klooster van Colen (en er is een super tof fietscafé naast aan de abdij Mariënlof)

Uitslapen en dan snel wegwezen en onderweg eten, want eten zonder tafel is toch een beetje zielig.

En zo kwamen we terecht op een gezellige brocanterie in het centrum van Tongeren, waar we ontbijten met koeken en koffie van de bakker.

Dan reden we tot aan een kunstconstructie die we onderweg tegen kwamen, met een leuk fietscafé aan, waar we dan nog eens een stuk taart aten.

En voorts genoten we van het mooie traject en reden we ook nog eens door centrum Sint-Truiden, dat er best wel plezant uitziet, maar waar jammer genoeg wel grote werken aan de gang waren.

We hebben letterlijk en figuurlijk weer onze peren gezien deze laatste dag. We reden immers weer door haspengouw waar de peren en masse aan de bomen hangen en waar men de politiekers smeekt met spandoeken om Rusland terug te krijgen. Voorts zagen we ook figuurlijk onze peren met de tegenwind. Alhoewel ik moet zeggen dat we nog steeds vlot de elektrische fietsen voorbij reden.

Conclusie

Dit was weer een heerlijk weekend en twee dingen, die ik al wist, werden weer maar eens bevestigd. Om iets moois te zien moet je niet ver gaan en de beste dingen zijn gratis.

Praktisch

  • De route: deze planden we met gpsies.com (al hebben we de ideale routeplanner nog steeds niet gevonden) en daarbij volgende we vooral de bestaande fietsroutes en fietsknooppunten
  • De hammocks: de Travel Hammock/BIVI en de Frontline Hammock van het merk DDHammocks
  • Meer info over de Pino Hase tandem vind je hier
  • Paklijst
    • Slaapgerief: zaklamp, hangmat + shelter, slaapzak en liner
    • Eten: gevriesdroogde noodmaaltijden, koffiezet, koffie, water (3l), gas, vuurtje, briquet, melk, muesli, beker, spork, zakmes, plastieken zakjes voor afval
    • Kleding: regenjas, extra slip, extra sokken, fietskleding (short, T-shirt, sportschoenen), lange broek, T-shirt met lange mouwen, donzen jasje, zonnebril
    • Toiletzak: tandenborstel, klein borsteltje, klein doosje tandpasta, nivea, zonnecreme, washandje, vochtige doekjes, maizena met borstel, EHBO, WCpapier
    • Elektronica: Telefoon, gps-toestel met route, powerbank en kabels
    • Onderweg: geld en bankkaart
    • Fiets: USB charger gemonteerd, fietsherstelgerief, fietshelm