Tegenwoordig kan je er niet naast kijken, de “bullet journals“, ook wel “BuJo” genoemd. Op instagram en pinterest zijn dat dure schriftjes waarin een grafisch talent met mooie headers en grafieken vanalles oplijst, turft en visualiseert.
In enkele blogs die ik lees word het bullet journal vooral gezien als een productiviteitstool, zoals in “Alles in het schrift en uit het hoofd”. Zo wordt de bujo gebruikt voor boodschappenlijsten, week- en zelfs jaarplanningen, diepvriesinventarissen, dagelijks gewicht, boeken die nog moeten gelezen worden, restaurants die moeten bezocht worden, moodtrackers, verlanglijstjes, aantal gelopen kilometers, schoonmaakroutines, mission statements, ….. en nog veel meer.

Ik hou van lijstjes, dat weet iedereen die me wat beter kent, maar ik kan er niet bij waarom je die zou willen bijhouden in een schriftje, nota bene. Ten eerste word ik al lichtelijk depressief van zodra ik een schriftje opstart, dat is nooit zo ordelijk en zo schoon als ik me had voorgenomen, waarop ik al na 5 pagina’s goesting heb om terug met een nieuw schriftje verder te gaan, maar dat is nog niet mijn voornaamste bezwaar.

Ik snap niet waarom we in deze digitale tijden zouden teruggrijpen naar papieren lijstjes! Waarom zou je bijvoorbeeld je bucket list op papier zetten, een bucket list is toch immers voor het leven en niet ’tot het boekje vol is’. Of neem je die bucket list dan steeds over in het volgende boekje? En wat doe je met al die boekjes? Bijhouden? Dat past niet in mijn minimalistische levensvisie.

 

Ik ben wel fan van de Getting Things Done filosofie “Get it out of your head and into a system“.
Het is vijf jaar geleden dat ik het boek Getting Things Done las, en dat heeft mijn leven echt veranderd. Ondertussen is het boek vernieuwd  en ben ik ook de geactualiseerde versie aan het lezen (zware lectuur, maar zo de moeite waard).

Ik heb dus al mijn ‘losse eindjes’ in een systeem, maar dan wel een digitaal systeem. De invoer en raadpleging gebeurt via mijn telefoon of de computer en de gegevens zitten allemaal ‘in the cloud’ (leve de cloud). Mijn telefoon heb ik zo goed als constant op zak, dus dat is de perfecte tool om alles mee te beheren. Ik heb, om het overzichtelijk te houden, ook voor al mijn lijsten snelkoppelingen op mijn scherm, op de startpagina van de internetbrouwser op mijn computer ook trouwens.

En zo heb ik verschillende levende documenten en spreadsheets die ik al jaar en dag via google drive beheer.

  • de gewichts- en groeicurves van mij en de kinderen (met een grafiek erbij natuurlijk)
  • de maandelijkse meter- en kilometerstanden (eveneens met grafieken)
  • mijn klereninventaris (met ongelooflijk veel statistieken)
  • de reisgegevens en statistieken van onze Tour d’Europe
  • ons weekmenu en mijn lijst met vaste recepten waaruit ik kan kiezen
  • vakantie- en uitstapideeën
  • verlanglijstjes (enfin, mijn verlanglijstje en ideeënlijstjes voor de anderen)
  • bucket list
  • bloginspiratie
  • de GTD lijsten (someday-maybe, projectenlijst, ….)
  • draaiboeken voor feestjes
  • vaccinatielijst
  • rekensheets voor het werk

De meer vergankelijke en eenvoudige lijstjes hou ik (al dan niet gedeeld met Bjeurn) bij via google keep

  • dingen die op zijn en gekocht moeten worden (voor zover dat we deze niet meteen aanvullen in de collect&go app)
  • links naar mooie zetels (we hebben er ne nieuwe nodig)
  • wat we volgende keer in de decathlon willen kopen
  • ….

en voor sommige dingen gebruik ik een online tool

  • mijn boeken die ik gelezen heb, of wil lezen beheer ik in goodreads
  • mijn gelopen kilometers laad ik op via endomondo
  • mijn todo-lijst (op zijn Getting things done, is dat de “next actions” en “waiting for” lijst) beheer ik via toodledo
  • de agenda’s van ons gezin beheren we via google calendar
  • recepten die me interessant lijken gaan in Evernote. Vind ik een tof recept in het boekske van de spar, dan trek ik er een foto van en zwier het online. Evernote is voor mij een verzameling waar het eens leuk is om in te bladeren, maar waarvan het geen gemis is als de inhoud ineens zou verdwijnen.

En een diepvrieslijst heb ik niet nodig, een kleine diepvries helpt daarbij.

 

MAAR, ik heb wel standaard een schriftje in gebruik, ik pleit niet voor complete papierloosheid. In dat schriftje bundel ik eigenlijk alles dat ik anders op losse papieren zou schrijven, om te vermijden dat ik overal papieren heb rondslingeren die ik niet meer terugvind. Ga ik naar de infoavond van de school / sportclub, dan schrijf ik daar op wat ik nodig vind (dingen die ik moet kopen, data voor de agenda, ….). Krijg ik een flyer die interessant is, of een papier dat ik moet invullen en terugbezorgen, dan steek ik dat in mijn schrift. Heb ik een idee voor een blogpost, dan kan het zijn dat ik in het klad daar wat schrijf.

Toch zie ik dat niet als een productiviteitstool, als het schrift vol is, moet ik niets overnemen en smijt ik het met veel graagte bij het papier en karton, om dan een nieuw schriftje op te starten dat wel een ordelijk pareltje zal zijn waar ik gelukkig van word.