Ik krijg regelmatig vragen over onze Pino Hase tandems, waar we Europa mee doorkruisen. Hieronder wat meer info over onze fietsen, en de voor- en nadelen die we ondervinden. Is de Pino Hase tandem de ideale tandem? Dat laat ik aan jullie.
Wat is een Pino Hase tandem?
Pino Hase tandems zijn fietsen van Duitse makelij. Het is een tandem waar één persoon vooraan zit op een stoeltje (ligfiets), deze persoon kan ook meetrappen. De andere persoon zit hierachter en hij stuurt, trapt, remt en zet zijn voeten bij het stoppen. De fiets heeft 27 versnellingen en kan aangepast worden naar eigen behoeften. Wij hebben bijvoorbeeld een stevige dubbele staander (die tot 100kg kan dragen), een bagagerek om fietstassen aan het voorwiel te monteren, …. Maar de mogelijkheden zijn legio, je hebt trappers voor kleine kinderen, windschermen, stukken om de fiets om te vormen tot cargo-bike, ….
Het leuke aan deze fiets, is dat hij echt meegroeit met het gezin, je kan vooraan zowel een kleuter of volwassene vervoeren. Ook worden deze fietsen regelmatig gebruikt, voor mensen met een beperking.
Waarom kozen wij voor een tandem?
Toen we beslisten om doorheen Europa te gaan fietsen kozen we voor 2 tandems. Dit omwille van 2 redenen, de belangrijkste was de veiligheid. Niet alle wegen zijn immers even veilig en kinderen zijn niet altijd even oplettend …. zeker niet als ze moe zijn. De tweede reden is de actieradius, met de tandem kunnen we grotere dagafstanden afleggen dan wanneer de kinderen zelf zouden fietsen.
De voordelen
- Er is veel ruimte om bagage te vervoeren, meer dan op een gewone tandem. Momenteel hebben we 2 sets backrollers (waarvan 1 vooraan), 1 set frontrollers, een rackpack, een stuurtas op de fiets hangen en dan nog een bob trailer achteraan.
- Je zit met je hoofden vrij dicht tegen elkaar, wat een enorm voordeel is bij conversaties. Als je rijdt op 2 aparte fietsen, of zelfs op een standaard tandem is het veel moeilijker om elkaar te verstaan. En dat is nu net hetgene onze kinderen zo leuk vinden aan het fietsen … de lange en toffe gesprekken die ze met ons kunnen voeren. Als we de kinderen zelf hadden laten fietsen waren deze gesprekken niet mogelijk geweest, voor de veiligheid fietsen we immers zo goed als altijd achter elkaar en niet naast elkaar.
- De voorste trappers hebben een vrijwiel, wat inhoudt dat de voorste fietser zijn pedalen kan stilhouden, terwijl de achterste trapt. Bij gewone tandems bewegen de pedalen gelijktijdig en moet je altijd hetzelfde ritme volgen en kan je de pedalen niet onafhankelijk stilhouden.
- Beide fietsers hebben een goed zicht. Dat is het probleem met een gewone tandem, dat de achterste vooral de rug van de voorste ziet. Hier hebben beide fietsers een volledig zicht.
- De fiets kan zowel gebruikt worden met een kind als met een volwassene vooraan. De fiets groeit dus mee met het gezin, kinderen worden er niet te groot voor, en de ouders kunnen er ook samen mee gaan toeren.
- Het is gewoon zeer plezant fietsen op deze tandem.
- In het begin is het héél even wennen om ermee te rijden, maar de fietsen zijn zeer gemakkelijk en zeer stabiel. In afdalingen op een goed wegdek kan je gemakkelijk 60 km/u halen en de fiets blijft zeer stabiel.
- Kwaliteit van het materiaal is dik in orde
- Veel configuratiemogelijkheden, bij aankoop van en nieuw exemplaar kan je hem zelf samenstellen. En zelfs nadien kan je nog veel accessoires bijkopen en monteren.
- De Pino Hase tandem is iets korter dan een standaard tandem, wat eventueel een voordeel kan zijn bij transport. Voorts kan het kader in 2 gedeeld worden (bij ons aluminium model, bij ons stalen exemplaar kan dit niet)
Zijn er dan geen nadelen?
Natuurlijk wel
- Deze tandems zijn zwaarder en minder wendbaar dan gewone fietsen. Door het stoeltje is de fiets héél breed waardoor we soms niet kunnen passeren waar er barrières zijn op fietspaden om de brommers te weren.
- Je zet deze fiets ook niet vlug even weg in een klein hoekje, je hebt voldoende plek nodig om hem te zetten, wat niet in elk huis even evident is.
- In vele treinen zijn tandems verboden. Wij hebben geen ervaring met onze fietsen op de trein, maar we vermijden dit ook bewust. Toch kennen we ook mensen die met 2 bepakte Pino’s regelmatig de trein nemen.
- Er zijn onderdelen die specifiek voor deze fietsen zijn, en dit kan lastig zijn als je op een toertocht bent, zelfs versnellingskabels en remkabels zijn langer dan de standaardkabels voor gewone fietsen die je bij elke fietsenmaker vindt.
- De fietsen zijn prijzig, een instapmodel zal al gemakkelijk €4000 kosten, en reken maar dat je nog wel enkele extra’s zal moeten aanschaffen.
Dingen die je sowieso ondervindt
- De voorste fietser heeft een extra kledinglaag nodig, deze persoon fungeert als windscherm.
- Hoe snel je gaat, is afhankelijk van wie er vooraan mee trapt. Wij merken dat de kinderen hun eigen gewicht niet meetrappen, maar als Bjeurn en ik samen gaan fietsen dan halen we wel gemakkelijk 25-30 km/u.
- De fietsen trekken behoorlijk wat aandacht, zo worden er regelmatig foto’s van ons getrokken en zo denken we soms, als er weer iemand naar onze fietsen staat te kijken, “Oh neen, we moeten héél die uitleg toch niet weer doen”.
Onze mening
Voor ons is de Pino Hase de ideale tandem, dat je zowel met een kind als met een volwassene vooraan kan fietsen maakt hem zeer interessant en multifunctioneel (we gebruiken hem voor uitstappen, reizen, maar ook om de kinderen ergens heen te brengen waar we normaalgezien met de wagen naartoe zouden gaan, omdat het voor hen te ver is). En doordat je beide zo’n goed zicht hebt en goed met elkaar kan praten, maakt hem ook zeer plezant om mee te fietsen.
Wij kochten onze fietsen beide tweedehands, dan is hij nog duur, maar wel een pak betaalbaarder (en hij blijft zo zijn waarde behouden). Wij kochten de fietsen beide via 2dehands.be. Je kan je hier abonneren zodat je een mail krijgt telkens als er een Pino Hase te koop wordt aangeboden, jammer genoeg is dat niet vaak het geval, en weet ik dat er nog mensen het Pino-aanbod in het oog houden.
Maar zijn de fietsen hun geld waard? Voor ons wel, ze worden veel gebruikt en ik word nog steeds gelukkig als ik ze zie … They Spark Joy !!!
Wat een schoon verhaal weer.Nu is er nog hoop dat wij ook mee kunnen hè.geniet er maar goed van,wij genieten zo ook mee.kikke kus allen van ons twee.
Mooi overzicht. Ik kende de fietsen niet voor ik ze bij jullie zag, maar voor jullie tocht lijken ze me inderdaad dik in orde.
Ik ben zeer benieuwd! Las ook dit http://www.cyclingabout.com/hase-pino-tandem-info-from-long-distance-tourers/
Zelf dus nog niet uitgebreid kunnen testen dus maar dat zal binnenkort wel gebeuren. Hoe komt het dat jullie verkeerde spaken mee hadden?
Omdat we op onze fietsenmaker hadden vertrouwd voor een pakket wisselstukken
Dat is inderdaad een zeer lezenswaardig stuk. Zelf ook een nieuw frame gekregen voor de Hase Pino nadat die van ons gebroken was.
Veel plezier nog met het reizen met de Pino’s
Wat leuk dat ik dit tegenkom!
Wij hebben sinds 10 weken ook een Pino, maar een elektrische (Steps). We zijn er héél tevreden van. Hij fietst echt zalig. Ik fiets dagelijks 24km met twee kinderen (7 en 4), en veel bagage. Dat gaat prima, zelfs nog met boodschappen erbij. We zitten intussen al bijna aan 1000km. De kinderen genieten er echt van, en ik ook.
Ook met twee volwassenen gaat het prima, zelfs met iemand die zwaarder is dan ik vooraan.
Nog veel Pinoplezier gewenst!
HI, wij gaan naar Parijs fietsen met de steps (zoon van 12 en vader). Nu vroegen we ons af hoeveel km per dag dan goe te doen is. En hoe ver kom je met de accu?
Heb je het over een step of pino hase tandem?
Wij hebben geen elektrische dus over batterij kan ik je niets zeggen. Ik vind 80km per dag ideaal als het niet te bergachtig is.
Het is een step dus dan is 80 km Goed haalbaar. Thnk.
Ik weet niets van steppen hoor en zeker niets van elektrische steppen. Succes alvast.
Hi, het is een Hase Pino tandem, maar dan elektrisch. We hadden 60 km per dag op het programma staan. Dat moet zeker lukken. We merken wel als het harder gaat. Dank voor je reactie.
Beste, graag hadden we vernomen waar wij een elektrische Pino kunnen aanschaffen.
Dank alvast!
Groeten,
B&C
Is dit eigenlijk gemakkelijk om mee te rijden?
Mvg,
Frederick Alonso
Ja hoor … na 5 minuten ben je ermee weg
Hoi, wij hebben ook een Pino Hase gekocht, fantastische tandem! Binnenkort vertrekken we voor 2 maanden op reis met onze kinderen, we vroegen ons af of jullie een oplossing hadden om een kaartenhouder op de tandem te installeren? Nog veel plezier op jullie tocht! Groetjes, Wouter Beliën en Els Eeckhout
Is er iemand die ervaring heeft om een pino hase te vervoeren op een auto met een dakdrager ?
Wij in elk geval niet, bij ons gaan ze in een karreke achter de auto
[…] is trouwens ook geen optie meer), maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan fietsen … leve onze pino hase tandem […]
Hallo, wij staan op het punt om een hase pino 2dehands te kopen. De huidige eigenaar heeft wel geen aankoopbewijs meer … Wat dan met garantie? Ik heb een beetje schrik voor een framebreuk. Indien dit gebeurt, wordt het toch een dure aankoop en zouden we beter af zijn met een nieuwe.
De fiets die ons interesseert is een aluminium van jaar 2014-2015.
Wat denken jullie, ervaren Pinorijders, hiervan?
Dankje voor info!
Lore
Ik vind de pino hases persoonlijk te duur om nieuw te kopen. Voor een framebreuk zou ik precies niet direct vrezen (al hebben wij net een stuurbreuk gehad :-)). Wij hebben destijds hetzelfde gedaan. 2 tweedehands pino’s gekocht zonder aankoopbewijs (je hebt trouwens wel een framenummer dus in principe weten ze bij hase wel wanneer je fiets gefabriceerd is). Maar ja, alles hangt er bij je keuze natuurlijk vanaf hoeveel de vorige eigenaar ermee heeft gereden, hoeveel hij nog vraagt, en hoe frequent jullie ermee willen rijden. Wij hebben in elk geval nooit geen spijt van onze tweedehands aankoop.
iets dat je ook in gedachten moet houden is dat een tweedehandsfiets vrij goed zijn waarde behoudt. Een nieuwe fiets zakt meteen in waarde. Dus als je een nieuwe koopt moet je wel zeker zijn dat deze ook wel degelijk zal gebruikt worden.
[…] Meer info over de Pino Hase tandem vind je hier […]
Dankje voor uitgebreide antwoord! Dan blijven we toch zoeken naar een tweedehandse.
[…] update: dit hadden wij. De weehoo zijn we ondertussen ontgroeid. Nu rijden me rond met 2 pino hase fietsen, die nog leuker […]
Hallo, ik heb genoten van jullie artikel. Het heeft ons geholpen in het besluit ook een Pino aan te schaffen. We hopen er veel plezier van te hebben. Dank voor jullie mooie verhaal!
Vriendelijke fietsgroet, Kees van Damme
Veel plezier ermee
Inmiddels hebben we sinds een jaar onze pino. Het is een geweldige fiets. We hebben de fiets aangeschaft omdat mijn vrouw veel rugproblemen heeft. Op de pino heeft ze er geen last van. De fiets geeft haar nieuwe mogelijkheden. Top!,