Ik krijg regelmatig vragen over onze Pino Hase tandems, waar we Europa mee doorkruisen. Hieronder wat meer info over onze fietsen, en de voor- en nadelen die we ondervinden. Is de Pino Hase tandem de ideale tandem? Dat laat ik aan jullie.

Wat is een Pino Hase tandem?

Pino Hase tandems zijn fietsen van Duitse makelij. Het is een tandem waar één persoon vooraan zit op een stoeltje (ligfiets), deze persoon kan ook meetrappen. De andere persoon zit hierachter en hij stuurt, trapt, remt en zet zijn voeten bij het stoppen.  De fiets heeft 27 versnellingen en kan aangepast worden naar eigen behoeften. Wij hebben bijvoorbeeld een stevige dubbele staander (die tot 100kg kan dragen), een bagagerek om fietstassen aan het voorwiel te monteren, …. Maar de mogelijkheden zijn legio, je hebt trappers voor kleine kinderen, windschermen, stukken om de fiets om te vormen tot cargo-bike, ….

Het leuke aan deze fiets, is dat hij echt meegroeit met het gezin, je kan vooraan zowel een kleuter of volwassene vervoeren. Ook worden deze fietsen regelmatig gebruikt, voor mensen met een beperking.

Waarom kozen wij voor een tandem?

Toen we beslisten om doorheen Europa te gaan fietsen kozen we voor 2 tandems. Dit omwille van 2 redenen, de belangrijkste was de veiligheid. Niet alle wegen zijn immers even veilig en kinderen zijn niet altijd even oplettend …. zeker niet als ze moe zijn. De tweede reden is de actieradius, met de tandem kunnen we grotere dagafstanden afleggen dan wanneer de kinderen zelf zouden fietsen.

De voordelen

  • Er is veel ruimte om bagage te vervoeren, meer dan op een gewone tandem. Momenteel hebben we 2 sets backrollers (waarvan 1 vooraan), 1 set frontrollers, een rackpack, een stuurtas op de fiets hangen en dan nog een bob trailer achteraan.
  • Je zit met je hoofden vrij dicht tegen elkaar, wat een enorm voordeel is bij conversaties. Als je rijdt op 2 aparte fietsen, of zelfs op een standaard tandem is het veel moeilijker om elkaar te verstaan. En dat is nu net hetgene onze kinderen zo leuk vinden aan het fietsen … de lange en toffe gesprekken die ze met ons kunnen voeren. Als we de kinderen zelf hadden laten fietsen waren deze gesprekken niet mogelijk geweest, voor de veiligheid fietsen we immers zo goed als altijd achter elkaar en niet naast elkaar.
  • De voorste trappers hebben een vrijwiel, wat inhoudt dat de voorste fietser zijn pedalen kan stilhouden, terwijl de achterste trapt. Bij gewone tandems bewegen de pedalen gelijktijdig en moet je altijd hetzelfde ritme volgen en kan je de pedalen niet onafhankelijk stilhouden.
  • Beide fietsers hebben een goed zicht. Dat is het probleem met een gewone tandem, dat de achterste vooral de rug van de voorste ziet. Hier hebben beide fietsers een volledig zicht.
  • De fiets kan zowel gebruikt worden met een kind als met een volwassene vooraan. De fiets groeit dus mee met het gezin, kinderen worden er niet te groot voor, en de ouders kunnen er ook samen mee gaan toeren.
  • Het is gewoon zeer plezant fietsen op deze tandem.
  • In het begin is het héél even wennen om ermee te rijden, maar de fietsen zijn zeer gemakkelijk en zeer stabiel. In afdalingen op een goed wegdek kan je gemakkelijk 60 km/u halen en de fiets blijft zeer stabiel.
  • Kwaliteit van het materiaal is dik in orde
  • Veel configuratiemogelijkheden, bij aankoop van en nieuw exemplaar kan je hem zelf samenstellen. En zelfs nadien kan je nog veel accessoires bijkopen en monteren.
  • De Pino Hase tandem is iets korter dan een standaard tandem, wat eventueel een voordeel kan zijn bij transport. Voorts kan het kader in 2 gedeeld worden (bij ons aluminium model, bij ons stalen exemplaar kan dit niet)

 

Zijn er dan geen nadelen?

Natuurlijk wel

  • Deze tandems zijn zwaarder en minder wendbaar dan gewone fietsen. Door het stoeltje is de fiets héél breed waardoor we soms niet kunnen passeren waar er barrières zijn op fietspaden om de brommers te weren.
  • Je zet deze fiets ook niet vlug even weg in een klein hoekje, je hebt voldoende plek nodig om hem te zetten, wat niet in elk huis even evident is.
  • In vele treinen zijn tandems verboden. Wij hebben geen ervaring met onze fietsen op de trein, maar we vermijden dit ook bewust. Toch kennen we ook mensen die met 2 bepakte Pino’s regelmatig de trein nemen.
  • Er zijn onderdelen die specifiek voor deze fietsen zijn, en dit kan lastig zijn als je op een toertocht bent, zelfs versnellingskabels en remkabels zijn langer dan de standaardkabels voor gewone fietsen die je bij elke fietsenmaker vindt.
  • De fietsen zijn prijzig, een instapmodel zal al gemakkelijk €4000 kosten, en reken maar dat je nog wel enkele extra’s zal moeten aanschaffen.

Dingen die je sowieso ondervindt

  • De voorste fietser heeft een extra kledinglaag nodig, deze persoon fungeert als windscherm.
  • Hoe snel je gaat, is afhankelijk van wie er vooraan mee trapt. Wij merken dat de kinderen hun eigen gewicht niet meetrappen, maar als Bjeurn en ik samen gaan fietsen dan halen we wel gemakkelijk 25-30 km/u.
  • De fietsen trekken behoorlijk wat aandacht, zo worden er regelmatig foto’s van ons getrokken en zo denken we soms, als er weer iemand naar onze fietsen staat te kijken, “Oh neen, we moeten héél die uitleg toch niet weer doen”.

Onze mening

Voor ons is de Pino Hase de ideale tandem, dat je zowel met een kind als met een volwassene vooraan kan fietsen maakt hem zeer interessant en multifunctioneel (we gebruiken hem voor uitstappen, reizen, maar ook om de kinderen ergens heen te brengen waar we normaalgezien met de wagen naartoe zouden gaan, omdat het voor hen te ver is). En doordat je beide zo’n goed zicht hebt en goed met elkaar kan praten, maakt hem ook zeer plezant om mee te fietsen.
Wij kochten onze fietsen beide tweedehands, dan is hij nog duur, maar wel een pak betaalbaarder (en hij blijft zo zijn waarde behouden). Wij kochten de fietsen beide via 2dehands.be. Je kan je hier abonneren zodat je een mail krijgt telkens als er een Pino Hase te koop wordt aangeboden, jammer genoeg is dat niet vaak het geval, en weet ik dat er nog mensen het Pino-aanbod in het oog houden.

 

Maar zijn de fietsen hun geld waard? Voor ons wel, ze worden veel gebruikt en ik word nog steeds gelukkig als ik ze zie … They Spark Joy !!!