Een vakantie plannen, die tegemoet komt aan de wensen en noden van iedereen in het gezin. Dat wordt jaar na jaar moeilijker. Niet alleen hebben we 2 pubers, maar als extra moeilijkheid is er ook nog de hond.

Waar de volwassenen een lange actieve, sportieve vakantie in the middle of nowhere willen, daar willen de kinderen een ‘kort en krachtige’ vakantie met mooi weer, zwembad en leeftijdsgenoten.

Ik vind dat we dit jaar een mooie oplossing vonden om beide te verzoenen. In juli gingen we een week met ‘Family Adventure’ op Canyon mix in Bielsa (Spaanse Pyreneeën). En nu, terwijl de kinderen op scoutskamp zijn, zitten wij (Bjeurn, ik en Juno) hier in de Dordogne. Waar we vanaf morgen 5 dagen in de kano zullen spenderen.

Gisteren was de vakantiestemming nog niet helemaal present.

Misschien mede omdat de dochter die dag 150km naar het scoutskamp moest fietsen, op een dag met verschrikkelijk slecht weer. En dat ik wel bezorgd was voor valpartijen met de koersfiets waar ze weinig rijervaring mee had. Of misschien omdat we die dag al om 3u45 moesten opstaan om haar op het startpunt af te zetten.  Of gewoon omdat een hele dag rijden niet zo plezant is.

Nu dag 2 er zo goed als op zit ben ik helemaal in het vakantiegevoel gedompeld en wel hierom

• Een picknick op een idylisch plekje aan de Dordogne
  • Vogelspotten en blijven twijfelen tussen alle soorten zwaluwen (ze zijn zo snel). Maar dan weer niet twijfelen over de putters en zwarte wouwen, …
  • Juno die begint te graven (we zitten in truffelgebied), maar niets boven haalt. Wat natuurlijk jammer is, maar de belofte op een truffel voelen we al.
  • Een bezoek aan Rocamadour. ’t is te zeggen, nadat we ons over de hoge toeristische index hadden gezet. Absoluut terecht trouwens, Rocamadour is niet voor niks werelderfgoed. Maar wij genieten precies meer van zo’n plaatsen als we er te voet of al fietsend aankomen. En nu waren we met de auto. Maar desalniettemin toch een aanrader.
  • Een camping die alle goeie vibes heeft (en geen briefjes met regels die ophangen)
  • Een avondwandeling naar het kasteel en mirador van Castelnaud-la-Chapelle. De bedoeling was om Juno even uit te laten en dan taco’s te eten op de camping. Maar het werd een prachtige wandeling in een pittoresk dorp, zonder het massa toerisme van daarnet in Rocamadour. Een etentje in een lekker restaurant en dan met het lichtje van de gsm in het donker terug naar de camping.

Overnachting 1: camping De Sologne (doortrek camping met veel briefjes met regels)

Overnachting 2: camping Les Magnanas aan de Dordogne (goede vibes) en op wandelafstand van het mooie castelnaud-la-Chapelle