“Wat doen we met kinderen die thuis zitten en 5 weken geen school hebben, terwijl hun moeder boven aan het werk is?” Dat is de vraag die een héél weekend door mijn hoofd speelde. Ik heb immers liever niet dat mijn kinderen de komende 5 weken in de zetel hangen. En dat is nu net hetgene dat gegarandeert gebeurt zonder plan.
Wij maakten dus in samenspraak met de kinderen een dagschema.
- 7u15 Opstaan … zodat we met zijn allen samen kunnen ontbijten.
- 9-12u Eat the frog! In de voormiddag worden eerste de taakjes gedaan waar eigenlijk een beetje tegen op gezien wordt. De verplichte schooltaken, de boekbespreking die Vic nog moet inleveren, …. Als we daar vanaf zijn, wordt het allemaal wat vrijblijvender.
- 12-13u Middagpauze en samen eten
- 13-16u 15 minuten typen en educatieve bezigheden. Educatieve bezigheden zien we héél ruim. Een cake maken, naar de winkel gaan, een puzzel maken, iets leerrijk op tv zien, trampoline springen, een vlog maken … dat is allemaal educatief. Ongeveer alles behalve schermpje kijken in de zetel dus.
- 16-17u vrij
- 17u 3km lopen (of een andere buitenactiviteit)
- … de gewone avondactiviteiten
- 21u Bedtijd
Vermits ikzelf aan het werk ben, is het ook de bedoeling dat de kinderen zelfstandig hun ding doen. Om dit wat te sturen heb ik ingezet op digitalisering. Elk kind heeft zijn laptop om op te werken. Via Google Keep hebben we een gedeeld todo-lijstje, waar Bjeurn en ik taken kunnen op zetten, en dat zij kunnen raadplegen (en afvinken).
Via google sheets hebben we een coronalijst gemaakt vol links en ideeën om de dag op te vullen.
Het is niet de bedoeling dat de kinderen de hele dag achter de laptop zitten. Maar ik zou van dit moment wel gebruik willen maken om hun computervaardigheden wat aan te scherpen. Al hoop ik dat als ik boven aan het werk ben, ik geniet van de geur van versgebakken cake, het gelach van saltoënde kinderen en misschien van wat vals gezang onder begeleiding van een gitaar. Misschien wordt er ook een tekening onder de deur geschoven.
Positive thinking blijft ten alle tijde belangrijk !!!
Mooi
Wij proberen hier ook GTD en Kanban bij de kinderen te introduceren…met wisselend succes
Wij hebben ook een kanbanbord sinds gisteren. Ik geef het even tijd om de evaluatie te maken
Dat lijkt me een goed schema! Wij hadden er in het begin ook eentje, maar het is wat verwaterd intussen. Wat stond er op de coronalijst? Ik zoek wat inspiratie voor de zoon van 14 die educatieve bezigheden maar niks vindt. Veel verder dan Fortnite en PlayStation komt hij niet ?
probleem is dat ik veel ideeën heb maar een kleuter niets zelfstandigs kan uitvoeren. Dus da’s wel ipad filmpjes kijken uiteindelijk als ik in vergaderingen zit samen met mijn man.
Je kan wel zeggen “nu gaan jullie een half uurtje dit of dat tekenen en kleuren…” . Als je zelf verdwijnt in een vergadering kan je erop aan dat van dat tekenen niets in huis komt.
I know. En bij kleuters is dat zeker zo, maar zelfs bij tieners is dat tot mijn vaststelling ook nog een beetje zo. Die hebben blijkbaar nog veel begeleiding nodig