Het is niet enkel citytrippen en luieren dat we hier doen. 

We doen ook enkele nuttige zaken.

  • Fietsen op onderhoud doen bij een fietsenmaker (na 5000 kilometer is onderhoud zeer zeker nodig). Ook tof is dat de fietsenmaker onze fietsen meteen ook gewassen heeft.
  • Schoolwerk. We hebben trouwens de tweede helft van de boeken aangekregen en die wegen zeer veel. De schriften die ingevuld zijn smijten we weg en we gaan zelfs zo ver dat we de afgewerkte hoofdstukken uit de andere schriften knippen. Er was ook de onaangename verrassing dat het wiskundeschrift geen 10 thema’s heeft zoals ik dacht, maar 13!!!! Ons schoolschema werd dus wat aangepast … maar we hebben er vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt. Als alles volgens planB verloopt begint bij ons ook op 1 juli de grote vakantie. 
  • De fietszakken uitmesten en uitsorteren wat we denken niet (meer) nodig te hebben. Dit is iets dat ik trouwens echt zeer plezant vind. We merkten dat de fietszakken veel voller zaten dan bij het vertrek. Ik hoop dat we nu zullen zien dat we weer lichter en minder volumineus zijn. De overbodige zaken gaan mee naar huis met onze bezoekers.
  • Organiseren van onze fietszakken. In ortliebzakken zit er slechts 1 ingewerkt zakje, geen wonder dat het er soms een chaos in is. Ik zocht een soort van packing cubes om wat te kunnen organiseren. En trouwens ook om de kinderen hun bezittingen (die steeds toenemen en zich overal verspreiden) wat de baas te kunnen. Ondertussen vond ik de perfecte Zip-Lock zakjes …. waterdicht, kwalitatief, doorschijnend en goedkoop. Ik wist niet dat plastieke zakjes mij zo content zouden kunnen maken.
  • Onze fietszakken terug labelen. Met schilderstape hadden we de fietszakken geïdentificeerd. Zo hebben we onder andere de badkamer, keuken, relax, school, garage….. maar ook staat erop op welke plek en op welke fiets elke zak moet hangen, want dat is allemaal niet eender (en we kennen het nog steeds niet van buiten). Wat trouwens wel grappig is … de meeste mensen die we ontmoeten vragen of de kinderen  niet naar school moeten. Daarop wijzen wij al standaard naar de schoolzak … “De school, die hebben we mee”
  • De route verder uitstippelen. Het hoofdstuk “camino” is  ten einde, beslisten we vandaag … vanaf nu plannen we terug onze eigen routes. Caminoboekjes en Sint Jacobsschelpen mogen dus ook mee naar huis. Verder zijn we onze geplande route grondig aan het wijzigen … er zijn geen zekerheden meer … de mogelijkheden zijn legio.
  • Onderhoud aan de tent. Een heel deel naden van onze tent zijn al gelost … Bjeurn is deze aan het herstellen, zodat onze tent terug wat meer waterdicht is. Een werk van lange adem, maar wel nodig. Lekkende naden bovenaan en een waterdicht geïntegreerd grondzeil resulteert immers soms in behoorlijke plassen. Gelukkig liggen we hoog op onze opblaasbare matjes.
  • Wassen. We zijn zeer content met het wasmachien in ons appartement … zo hebben we nu de tijd om de slaapzakken eens te wassen en te laten drogen. Ik moet wel zeggen dat ze na 4 maand intensief gebruik eigenlijk niet echt stonken. Misschien moet ik mijn mening over onze Deuter Exosphere 2 toch herzien want dit is een absoluut pluspunt.
  • Inkopen doen. Sommige dingen verslijten en onze kinderen blijven maar groeien. Zo zijn Liv haar sandalen stuk (jammer genoeg is het nog wel warm, maar worden er niet veel sandalen meer verkocht), en zo is mijn wielrennersbroekje versleten waardoor de pijpen naar boven kruipen en ik elektrische schokjes krijg van mijn zadel … hoogst irritant.
  • Mondharmonica oefenen. Ik heb al jaren een boon voor dat instrument en zeg nu zelf … welk instrument leent zich nu meer voor een trekkersreis dan een mondharmonica. In tijden van YouTube is het ook gemakkelijk aangeleerd. Enfin, gemakkelijk is eigenlijk niet echt … maar plezant zeker.