Mijn collega’s verklaarden me zot toen ik op maandag met de fiets de sneeuw trotseerde, maar mijn redenering was … als het echt zo erg is op de baan zit ik liever wat langer op de fiets (en stap ik desnoods een stuk naast mijn fiets) dan dat ik uren in de file sta.

Uiteindelijk bleek dit een goede keuze, ik had maandag de chance dat ik voor de grote sneeuwval op het werk aankwam en toen ik weer vertrok merkte ik aangenaam verrast dat de fietspaden redelijk goed geruimd waren. Het was eigenlijk de dag nadien die moeilijker was, het ijs op de autobanen had goed zijn werk gedaan, maar de fietspaden die niet geruimd waren, lagen er nog steeds slecht bij en de fietspaden die wel geruimd waren lagen nu weer vol met water en sneeuw dat opgespat was.

Je vindt veel tips over hoe te fietsen in de sneeuw, waaronder zet je zadel wat lager, zodat je snel je voeten kan zetten indien nodig, laat je banden wat platter dan normaal zodat je meer grip hebt, fiets op een lagere versnelling …. die ik allemaal niet volgde.

Dit zijn mijn tips

  1. Doe schoenen met wat grip aan want sowieso zal je soms een stukje moeten stappen. Dit ondervond ik proefondervindelijk, de tweede dag fietsen door de sneeuw zo koos ik voor mijn trailschoenen.
  2. Wanten zijn significant warmer dan handschoenen en waterdichte exemplaren zijn aan te raden.
  3. Een regenbroek is een must … ik snap niet hoe ik het vroeger zonder deed.
  4. Waar ik soms nog het meeste last van heb is van de sneeuw die in mijn gezicht en ogen vliegt … een overhangende kap is dan echt wel een meerwaarde.
  5. Kleed je niet te warm aan, het is niet omdat het sneeuwt dat het veel kouder is dan anders. Ik liet me weer vangen en ben onderweg moeten stoppen om een laag uit te spelen.
  6. Neem een paar reserveschoenen en sokken mee, want je voeten droog houden is een utopie.
  7. Vermijd bruuske bewegingen en bruusk remmen.
  8. Probeer niet op de witte strepen en de riooldeksels te fietsen, want die zijn altijd net iets gladder.
  9. Rijd op de rijbaan als het fietspad niet geruimd is, dit is trouwens officiëel toegelaten.
  10. Wees niet te assertief in het verkeer, hou er rekening mee dat de remafstand van wagens een pak langer is dan normaal.
  11. Meer dan ooit … zorg voor een goede zichtbaarheid … goede verlichting en een fluo hesje zijn geen overbodige luxe.