Mug Cake

2017-10-24T22:38:51+00:00 januari 12th, 2015|Categories: Uncategorized|Tags: , |19 Comments

Experiment gelukt #mugcake

Ik was direct enthousiast toen ik een boekje over ‘mug cakes’ tegen kwam. Ik hield me in en schafte het met niet aan, maar ik zocht direct het fenomeen op.
Heel simpel…. de ingrediënten worden gemengd in een tas, waarop deze in de microgolf wordt verwarmd tot een smeuïg cake-je.
De enige regel is dat je de tas maar tot de helft mag vullen, want mug cakes hebben de neiging om nogal te rijzen (zeker de versies op basis van zelfrijzende bloem)

1001 recepten en waarschijnlijk nog meer staan op het internet, maar ik interesseerde me vooral in een ‘gezonde’ ontbijtversie. Een minder calorierijke variant die toch zorgt voor een stevig ontbijt waar ik even mee verder kan.

Mug Cake voor ontbijt

  • 3 el havermout
  • 1 banaan
  • 1 ei
  • honing
  • chocoladestukjes (zwart)
  1. Doe de banaan met havermout, het ei in een tas.
  2. Voeg naargelang de goesting honing bij (om te zoeten) en chocoladestukjes
  3. Meng goed
  4. Verwarm ongeveer 2 minuten in de microgolfoven

Ik was van plan om dit alleen op te eten, alvorens ik ging lopen. Jammer genoeg werden de kinderen wakker en moest ik delen.
Tot mijn verbazing waren ook zij enthousiast (havermout is hun ding normaal gezien immer niet).

Dit was het eerste, maar vele experimenten zullen volgen. Dit is een waardig ontbijt (maar ook een gevaarlijke snack)

 

 

19 Comments

  1. Mammalien 12 januari, 2015 at 22:03 - Reply

    O wow! Dat ga ik proberen. Thnks!

  2. Caro 13 januari, 2015 at 09:59 - Reply

    Vanmorgen de mug cake uitgeprobeerd. Ik voegde rozijnen toe ipv stukjes chocolade. Niet slecht, maar ligt wel wat zwaar op de maag. Laat ons zeggen dat ik het recept nog wat zal finetunen.

    • Annelyse 13 januari, 2015 at 11:36

      Ik heb natuurlijk moeten delen maar ik vind het sowieso geen ontbijt voor alle dagen. Wel bv voor zondag voordat ik ga lopen. Ik ben er nog niet uit of ik zo een volledige portie zal opkrijgen of gewoon ga gaan voor een halve portie.

  3. appelstien 13 januari, 2015 at 13:57 - Reply

    Klinkt goed, staat ook op mijn experimenteer-lijstje! Maar mij lijkt het eerder te weinig dan te veel; 1 ei, 1 banaan en maar 3 lepels haver? Als ik havermout eet, eet ik een halve kom haver + halve vocht = een hele kom pap. Of eet ik dan heel veel ;)?

  4. Le petit requin 14 januari, 2015 at 11:02 - Reply

    Super idee! Ik was nog niet verder geraakt dan de zoete dessertvariant, oeps :)
    Dit gaat zeker eens uitgeprobeerd worden!

  5. Odin 16 januari, 2015 at 08:46 - Reply

    Oh, deze ga ik eens proberen! Al lijkt het me wel iets heel zwaar, niet? ;)

    • Annelyse 18 januari, 2015 at 22:27

      ik kies liever voor een halve portie met dan nog wat griekse kaas.
      Voor een sportontbijt zou ik het niet te zwaar vinden denk ik (maar voor dagelijks ontbijt zeker wel)

  6. misssexandthecity 18 januari, 2015 at 21:13 - Reply

    Ik doe mijn havermout met amandelmelk en een appel in de micro en dan een stick canderel vanille erbij, superlekker. Wat ook voor een looptraining goed is, is quinoa met platte kaas, appel en wat noten,….

    • Annelyse 18 januari, 2015 at 22:22

      awel, dat ga ik ook eens proberen. Quinoa als ontbijt lijkt me wel wat vreemd, maar ik hoorde dat al eerder dus ik geef het een kans

  7. Veerle 19 januari, 2015 at 20:39 - Reply

    Ik heb het geprobeerd en mmmm, lekker! En het vult, ideaal voor ’s avonds voor de tv om te voorkomen dat ik me op de chips stort.

    Mijn havermoutfavoriet (standaard ontbijt) is havermout met veel sojamelk 3 minuten in de microgolf zetten, een stukje zwarte chocolade toevoegen (die smelt direct) en daarna een hand rood diepvriesfruit. Laten afkoelen. Ik zet het ’s nachts in de frigo, tegen de ochtend is het perfect. Ik eet de helft als ontbijt en de andere helft als tienuurtje.

    • Annelyse 25 januari, 2015 at 20:15

      waarom maak je het de avond voordien? Lijkt me net lekker als het nog warm is van in de microgolf

  8. Patsy 20 januari, 2015 at 17:48 - Reply

    Canderel sticks met vanille? Lijkt me fantastisch. Waar kan je dat vinden MissS?

    • Marjan Wens 8 mei, 2015 at 11:19

      Vanille canderell verkopen ze soms in de Colruyt. Het zit in kartonnen doosjes en bevat 100 sticks, denk ik.
      Wij maken voortaan zelf onze vanille canderell met een grote bus canderell of andere vervangsuiker en steken daar enkele opengesneden vanillestokjes in. Lekkerder en veel goedkoper :-)

  9. Heidi 21 januari, 2015 at 10:19 - Reply

    Hehe, de gezondere variant van mijn favoriete Nutella mugcake :-) Mss toch ook maar eens proberen.

    • Annelyse 25 januari, 2015 at 20:16

      ik ga tegenwoordig voor gezond. Ik denk wel dat de versie met zelfrijzende bloem, mooier rijst. Want zo’n mugcake die niet rijst … dat ziet er toch niet uit.

  10. Tom 21 januari, 2015 at 21:45 - Reply

    Vanmorgen geprobeerd maar met appel, rozijnen en kaneel ipv banaan en choclolade n inderdaad een leuk en snel ontbijtidee. Zeker te onthouden voor loopdagen!

    • Annelyse 25 januari, 2015 at 20:16

      dat is de volgende op mijn lijstje

  11. Marjan Wens 6 februari, 2015 at 09:41 - Reply

    Annelyse, zou je het zien zitten om een artikeltje te wijden aan: wat als ontbijt voor een urbain trail/10 miles/… Dus met verschillende receptjes en wat je best in je ontbijt dan steekt en wat best vermijdt? Alvast bedankt!

  12. Mug Cake versie2 « Annelyse 26 maart, 2016 at 23:42 - Reply

    […] leuke aan een blog zijn toch de reacties. Ik maak een mug cake, deel het recept. En enkele dagen nadien staan er nieuwe toffe tips voor ontbijten en mug cakes in de […]

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.