Loopplannen

2018-10-20T12:29:51+00:00 oktober 20th, 2018|Categories: Sport|Tags: , , , |4 Comments

Hoewel ik de afgelopen maanden nog regelmatig gelopen heb (juli: 105 km/maand juli, augustus: 110 km/maand, september: 133 km/maand) was de liefde voor het lopen deze zomer toch een pak minder. De hoofdreden daarvoor wijd ik aan het hete weer, mijn goesting om te lopen en de temperatuur zijn immer kwadratisch omgekeerd evenredig. 12°C is voor mij ideaal en vanaf het moment dat de temperaturen 20°C bereiken vind ik het al absoluut geen goed loopweer meer.

Het was dus ook een zeer slecht idee om me in te schrijven voor de marathon in Eindhoven op 14 oktober. Ik besefte dat natuurlijk pas toen ik mijn trainingsschema begon op te maken en zag dat de zware trainingen al zouden beginnen in juli. Enfin … uiteindelijk vond ik niet de motivatie om mijn trainingen in te plannen ’s morgens héél vroeg (zelfs ’s avonds héél laat vond ik het zelfs ook nog te warm).  Daar kwam dan ook nog bij dat de grote vakantie, zoals de naam het zegt, ook de vakantieperiode is en dat ik dat deze vakantie zeer letterlijk genomen heb. Er was een Schotlandreis en voorts nog veel weekendjes en midweken … het was een heerlijke zomer.

Uiteindelijk besliste ik om mijn ticket om te boeken naar de halve marathon in Eindhoven waar ik wel relatief klaar voor was (al was het niet voor een toptijd) . Het grappige/ironische was dat het op 14 oktober een legendarisch warme dag was met een temperatuur van 25°C en geen wolkje aan de lucht.
Zoals ik hierboven al zei, dat is helemaal mijn weer niet en na 5km stapte ik dan ook uit de wedstrijd, ik had er helemaal geen goesting in om nog 15km in zo’n omstandigheden verder te lopen.  Mannekes … ik was ook content dat ik in dat weer geen marathon moest lopen, de marathonlopers bevestigden me dat dit wel een héél zware editie was. Het was dus destijds een verstandige beslissing om de marathontraining stop te zetten. Ik stel het me al voor dat ik me maanden in 1000 bochten zou wringen om om 5u ’s morgens te trainen, om dan een marathon in 25°C te moeten gaan lopen.

Tijdens die 5km in Eindhoven die ik dan wel liep, kwam ik wel tot een mooi inzicht. Ik focus me feitelijk altijd op die marathonafstand, maar een marathon blijft 42,195km. Om dat te lopen moet je véél trainen en als ik dan ook nog eens een PR (onder 3u35) wil lopen, wat natuurlijk mijn ambitie is, zou ik zeer intensief moeten trainen.
Maar als ik terug wat meer loopplezier wil krijgen, en dat is toch uiteindelijk het belangrijkste, dan ga ik dat niet krijgen door constant te denken aan het scherper stellen van mijn marathontijd, want dat werkt eerder tegenovergesteld.

Ik heb me dus voorgenomen om niet aan marathons te denken voor ik weer plezier heb in het lopen. En dat plezier in het lopen wil ik terug krijgen door me weer te focussen op kortere afstanden. Ik wil weer het gevoel hebben dat het loont om voor 6km mijn loopschoenen aan te doen, ik wil misschien wat meer intervallen doen en misschien zelfs mijn 10km record (46min27) eens proberen wat scherper te stellen.

Misschien is het omdat de herst eindelijk lijkt ingetreden, maar ik heb veel goesting in mijn nieuwe loopseizoen waarin ik ga voor minder kwantiteit en meer kwaliteit.

4 Comments

  1. Kathia Vanwynsberghe 20 oktober, 2018 at 15:15 - Reply

    ha! Ik heb de halve daar ook in héél warm weer gelopen. Gelukkig kan ik er behoorlijk goed tegen.
    Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik de lange afstanden (vanaf halve) laat voor wat ze zijn. Lange afstanden vragen gewoon meer tijd. Super logisch natuurlijk, maar er zijn zoveel dingen die ik graag doe. Ik wou dat ik net als jij kon zeggen dat ik voor meer kwaliteit ga (ik veronderstel dat jij vooral ‘sneller’ bedoelt met kwaliteit), maar ik ga vooral voor het plezier. Beter traag maar graag. Haha, wellicht totaal het tegenovergestelde als jouw voornemen ! Moet kunnen !
    Misschien moet ik er ook maar eens een blogje over schrijven !
    Alvast veel plezier. Eu, succes !

  2. Annelyse 20 oktober, 2018 at 23:37 - Reply

    Eigenlijk gaat het om meer loopplezier, vooral dat want het plezier was ik helemaal kwijt

  3. Saralien 22 oktober, 2018 at 00:04 - Reply

    Stoer!

  4. Josefien 22 oktober, 2018 at 08:32 - Reply

    Ik vind dat een heel goed plan. Loopplezier is het allerbelangrijkste hé. Ik vind dat veel mensen een marathon bekijken als ‘peanuts’, terwijl het echt keizwaar is, zelfs een halve marathon ook hé. Ik ga na Brussel volgend weekend ook een 3-tal maanden focussen op gewoon rustig lopen, zonder schema. En dan vanaf februari opnieuw opbouwen naar een marathon.
    Veel loopplezier, ik begrijp je volledig!

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.