Lifesavers

  1. Introduceer goede gewoontes!!! Deze gewoontes zijn de basis, dit zijn je “lifesavers”
    Jas consequent aan de kapstok hangen, wekelijks de betalingen doen, meer water drinken, op tijd in bed kruipen, …
    Gewoontes introduceren neemt tijd, 21 dagen heb ik me ooit laten vertellen. Doe dit één voor één, en neem je tijd om ze je eigen te maken.
  2. Voor alles een vaste plaats
    Rondslingerende zaken hebben dikwijls geen ‘vaste en eenduidige’ plaats.
    In onze badkamer slingeren pyjama’s, handdoeken, badjassen, … allemaal rond omdat ze geen vaste plaats hebben.
    Ik ben begonnen met het opsnorren, kopen, en (laten) installeren van haakjes. Haakjes voor in de slaapkamers en de badkamer.
    En samen met die haakjes, zullen er ook afspraken komen. Wat waar hoort (en vooral ‘waar niet’ hoort)
  3. Geef je slaap niet op voor meer tijd … dat komt de rust in je hoofd zeker niet te goede
  4. Trappenpost. Al van gehoord?
    De meesten doen het wel. Dingen die naar boven moeten, alvast op de trap leggen, in de hoop dat de volgende die naar boven moet het meeneemt. 
    Maar bij mij had het kind geen naam … vanaf nu dus wel.
    Ik hoor me al roepen … “Deur dichtdoen … en vergeet de trappenpost niet !!!!”
  5. Strijk wat minder. Een vriendin van mij strijkt (zo goed als) nooit. De hemden van de man, gaan van het wasmachien direct op de kapstok om te drogen, en eens ze droog zijn gaan ze met kapstok en al terug de kast in. Jeansbroeken, kinderhemdjes, …. worden daar ook niet gestreken.
    Ik strijk al niet zoveel, maar dit inspireerde me toch om ‘nog minder’ te strijken. Jammer genoeg heb ik wel al gemerkt dat de truc met het hemd niet voor elk stofke lukt, maar voor sommige hemden is dit een waardig alternatief.
  6. Koken is -bij mij althans- een grote bron van stress, net omdat het in het spitsuur gebeurt.
    Maar er zijn wel wat hulpmiddeltjes.
    De dubbele portie koken en een deel invriezen.
    Dubbele portie aardappelen / rijst klaarmaken en de volgende dag eten of verwerken in stoemp, gebakken patatjes/rijst, nasi, ovenschotel …  
    Al een deel voorbereidingen voor de volgende dagen doen. Zo maakte ik gisteren de voorbereidingen voor de quiche van vandaag (oudercontact), zodat ik enkel nog bij elkaar moet kappen en in de oven steken, en maakte ik ook nog chili sin carne voor donderdag (donderdag is koningin van de spitsuurdagen)
  7. Minder improvisatie en last-minute, meer voorbereiding (en liefst genoteerd en niet in je hoofd)
    Hieronder horen weekmenu, het regelmatig op voorhand checken van de agenda, de kadotjeskast, het verlanglijstje voor iedereen in je familie dat je héél het jaar door aanvult ….
  8. Durf ‘neen’ zeggen. Dikwijls zeggen we te snel ‘ja’, uit beleefdheid of om anderen te pleasen. Zonder ons eerst af te vragen wat hiervoor zal moeten wijken, en of je je hiervoor wel wilt engageren.
    Wat kan helpen is een time-out. Niet direct ‘ja’ antwoorden, maar jezelf tijd geven om er eerst na te denken. Ook kan je eventueel nog met een tegenvoorstel komen.
  9. Stop met multitasken.
    Multitasken is een mythe. Dit houdt eigenlijk in dat je constant switcht tussen verschillende taken, waardoor je maar op 60% van je totale efficiëntie werkt.
  10. Werk in batches.
    Gelijkaardige taken samen uitvoeren.
    De betalingen eens per week uitvoeren. Dingen waarvoor je het huis moet verlaten bundelen, zoals de kinderen naar de zwemles brengen en terwijl het glas daar in de glasbol dumpen, ….
  11. Haal zaken uit je spitsuur
    Kleren ’s avonds al klaarleggen (2 setjes kleren als je kinderen zich niet zomaar een keuze laten opdringen), tafel al dekken, boekentassen klaarzetten, …
  12. Wees alert voor vervuilde tijd.
    Facebook, email die overladen wordt met nieuwsbrieven, het wachten tijdens de sportactiviteit van je kinderen
  13. Durf jezelf af te sluiten. Soms heb je tijd nodig om eens ongestoord te kunnen werken zonder afleiding. Zet die smartphone af, boek dat hotelletje niet terwijl je met een half uur naar de tv kijkt.
  14. Noteer procedures. Dit is iets wat ik vrij frequent doe, noteren hoe ik iets moet doen. In evernote heb ik een bestandje van hoe ik mijn dingen moet klasseren zodat ik ze snel terugvind, we hebben een lijst met alles wat we nodig hebben op een fietsvakantie, voor verjaardagsfeestjes en reizen wordt een draaiboek gemaakt, ….
  15. Het klokjessysteem. Een vriendin (waarvan ik regelmatig tips deel, want ze heeft heerlijke tips maar geen blog) heeft het klokjessysteem ingevoerd voor de weekends. Per dag wordt er een klokje getekend en daarin worden eerst ‘de moetjes’ gepland (met een realistische timing). Daarna mag iedereen van het gezin nog om de beurt zijn wensen inplannen (alleen gaan kledingshoppen, zwemmen, leren vingerhaken, …… ) . Vooral voor kinderen, die alles het liefst ‘nu’ willen, kan dit voor duidelijkheid en rust zorgen.
  16. (her)verdeel taken. Dit gebeurt het best in samenspraak met iedereen van het gezin, als je je zelf geëngageerd hebt voor iets, is het ook gemakkelijker om dit na te leven.
    Als tip voor zo’n gesprek heb je het voorbeeld van de ketchupfles. Elke vrijdag wanneer de wekelijkse frietjes gegeven worden, gaat de ketchupfles rond. En mag de persoon die deze vastheeft een verhaal vertellen, de andere mogen enkel vragen stellen. 
    Als ik dat zou toepassen, zou ik dat dan wel niet met een ketchupfles doen, want ik ken mijn pupillen, die fles zou snel op de grond liggen. Wij eten trouwens ook niet elke week frietjes. Maar de essentie spreekt me wel aan.
Dit zijn praktische tips die ik meenam uit de workshop ‘Lifesavers voor spitsuurouders‘. De tips die de spreekster en auteur Sara Van Wesenbeeck aanreikte, werden aangevuld met de gewoontes van andere mensen uit deze workshop, de slimme aanpak van mijn vriendin en de geplogenheden van mezelf.